Pedagogika

Evalvacija, kakovost in ocenjevanje znanja

 
Splošne informacije:

 

UČNI NAČRT PREDMETA

Predmet:

Evalvacija, kakovost in ocenjevanje znanja

Course title:

Študijski program in stopnja

Študijska smer

Letnik

Semester

Edukacijske vede, 1. stopnja

/

1.

2.

Vrsta predmeta

obvezni

Univerzitetna koda predmeta

Predavanja

Seminar

Sem. vaje

Lab. vaje

Teren. vaje

Samost. delo

ECTS

30

15

/

30

/

*105

6

*Seminarsko delo 15 ur=0,5 KT; seminarska naloga 15 ur = 0,5 KT; krajši pisni izdelki 15 ur = 0,5 KT; študij literature in virov 15 ur= 0,5 KT; priprava na izpit in izpit 15 ur =0,5 KT, praksa 30 ur =1 KT

Nosilec predmeta:

prof. dr. Majda Cencič

Jeziki:

Predavanja:

slovenski

Vaje:

slovenski

 

Vsebina:

*Samostojno študentovo delo vključuje tudi 30 ur (1 KT) prakse.

Opis vsebine predmeta:

Kakovost in evalvacija:

  • razlogi za kakovost: odgovornost za dokazovanje kakovosti ter razvoj za izboljšanje kakovosti;
  • notranje vrednotenje oz. samovrednotenje in zunanje vrednotenje;
  • različni razlogi zunanjega vrednotenja;
  • modeli vrednotenja za doseganje in izboljševanje kakovosti: inšpekcija, kontrole, postavljanje standardov, model celostnega izboljševanja;
  • nekatere strategije za preverjanje, doseganje in izboljševanje kakovosti vzgojno-izobraževalnih procesov.

Preverjanje in ocenjevanje znanja in dosežkov

  • pojem preverjanje in pojem ocenjevanja;
  • načela kakovostne povratne informacije;
  • funkcije ocen;
  • vzroki učne neuspešnosti;
  • načini pridobivanja ocen;
  • notranje, učiteljevo ocenjevanje in zunanje, eksterno ocenjevanje znanja;
  • načine preverjanja veljavnosti in zanesljivosti ocenjevanja znanja;
  • primerjava »tradicionalnega« in »sodobnega« preverjanja in ocenjevanja znanja.

 

Temeljni literatura in viri:

Osnovna literatura:

  • Cencič, M. (2011). Nekatere teme o kakovosti in evalvaciji na pedagoškem področju (v pripravi). Koper: UP PEF Koper.
  • Krek, J., Cencič, M. (2000). Problemi ocenjevanja in devetletna osnovna šola. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, pedagoška fakulteta, Zavod RS za šolstvo.
  • Hopkins, D. (1997). Evaluation for School Development. Philadelphia: Open University Press.
  • Članki is strokovnih in znanstvenih pedagoških revij. Seznam člankov in literature se sproti dopolnjuje.
  • Cencič, M. (2004). Primerjava med opisnimi kriteriji znanja in analitičnim ter celostnim ocenjevanjem besedil. Sodobna pedagogika, 55. št. 1, str. 40-57.
  • Cencič, M. (2000). Kako učitelji lahko sami preverjajo svojo zanesljivost in objektivnost ocenjevanja pisnih izdelkov učencev? Vzgoja in izobraževanje, 31, št. 2/3, str. 87-91.

Dopolnilna literatura:

  • Ashcroft, K., Palacio, D. (1996). Researching into Assessment and Evaluation. London: Kogan Page.
  • Zorman, L. (1973). Sestava testov znanja in njihova uporaba v šoli. Ljubljana: Zavod za šolstvo SRS.

Dodatna literatura:

Priporoča se katerakoli tuja ali domača literatura o vrednotenju, preverjanju in ocenjevanju.

 

Cilji in kompetence:

Cilji:

  • Študent/-ka usvoji pojme vrednotenje, samovrednotenje, preverjanje, ocenjevanje, samoocenjevanje, refleksija.
  • Ustrezno povezuje vrednotenje, kakovost oz. »dobro prakso«.
  • Spozna pomen in temeljna načela kakovostne povratne informacije.
  • Zna oblikovati konstruktivno povratno informacijo o znanju in dosežkih otrok.
  • Razvija spretnosti ocenjevanja in samoocenjevanja.
  • Pozna različne načine preverjanja in ocenjevanja znanja in dosežkov otrok.
  • Usposobi se za spodbujanje samopreverjanja in samoocenjevanja.

Splošne kompetence:

  • Predmet pokriva splošne kompetence s področja komunikacije in odnosov, npr. študent/-ka oblikuje varno in spodbudno učno okolje, v katerem se ceni različnost in spodbuja samostojnost in odgovornost.
  • Učinkovito poučevanje: študent/-ka obvlada temeljna načela in postopke vrednotenja učnega procesa. Obvlada in smotrno uporablja različne načine preverjanja in ocenjevanja znanj in dosežkov in spremljanja napredka učencev. Daje konstruktivne povratne informacije o dosežkih.
  • Organizacija in vodenje: študent/-ka obvlada organizacijske in administrativne naloge v zvezi z načrtovanjem učnega procesa, izvajanjem, spremljanjem in vrednotenjem.
  • Profesionalni razvoj: študent/-ka je sposoben/-na premišljeno analizirati dobre in šibke plati svojega pedagoškega dela ter za inoviranje svojega dela.
  • Pozna različne strategije za doseganje in izboljševanje kakovosti dela.

Predmetnospecifične kompetence.

  • Študent/-ka pozna načine razvijanja samoopazovanja in samovrednotenja svojega dela in učnega procesa.
  • Pozna nekaj strategij razvijanja in spremljanja kakovosti.
  • Se navaja na preprostejše ocenjevanje pisnih del.
  • Pozna načine za izboljševanje svojega ocenjevanja.
  • Pozna načine razvijanja samorefleksije in refleksije pri učečih.

 

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:

  • Študent/-ka pozna osnovne pojme: vrednotenje, samovrednotenje, preverjanje, samopreverjanje, ocenjevanje, samoocenjevanje, refleksija.
  • Razume pomen samovrednotenja svojega dela ter ocenjevanje znanja in dosežkov učencev.
  • Pozna načela oblikovanja kakovostne povratne informacije.
  • Pozna značilnosti »tradicionalnega« in »sodobnega« preverjanja in ocenjevanja znanja.

Uporaba:

  • Študent/-ka zna pridobljeno znanje fleksibilno uporabiti v pedagoški in andragoški praksi ter v delu z učečimi. Pridobiva spretnosti ocenjevanja pisnih izdelkov učečih. Znanje uporabi pri oblikovanju kakovostne povratne informacije učečim.

Refleksija:

  • Študent/-ka na osnovi opravljenih vaj in seminarjev zna kritično ovrednotiti svoje delo in ocenjevanje. Študent/-ka razvija kompetence reflektivnega praktika.

 

Metode poučevanja in učenja:

Predavanja, seminarji in vaje v manjših skupinah ter samostojni in individualni študij. Metode poučevanja in učenja vključujejo študije primerov, sodelovalno učenje, problemsko učenje ipd. aktivne metode učenja.

 

Načini ocenjevanja:

Delež (v %) /

Weight (in %)

Način (pisni izpit, ustno izpraševanje, naloge, projekt)

Opravljene in predstavljene vaje predstavljajo 25 % ocene, seminarska naloga in sodelovanje na predavanjih in seminarjih 25 % ocene in pisni/ustni izpit 50 % ocene.

Uporablja se ocenjevalna lestvica, ki je sprejeta na UP.

Opravljene in predstavljene vaje = 25 % ocene, seminarska naloga in sodelovanje na predavanjih in seminarjih = 25 % ocene,

pisni/ustni izpit= 50 % ocene.

Uporablja se ocenjevalna lestvica, ki je sprejeta na UP.

 

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. CENCIČ, Majda. Izboljševanje zanesljivosti ocenjevanja spisov. Sodob. pedagog., maj-junij 1996, 47, št. 5/6, str. 243-253, ilustr. [COBISS.SI-ID 66054912]
  2. CENCIČ, Majda. How to bring external examinations closer to teachers and pupils. JISTE, J. Int. Soc. Teach. Educ., 2004, letn. 8, št. 1, str. 17-25. [COBISS.SI-ID 5729609]
  3. CENCIČ, Majda. Primerjava med opisnimi kriteriji znanja in analitičnim ter celostnim ocenjevanjem besedil. Sodob. pedagog., 2004, letn. 55, št. 1, str. 40-57. [COBISS.SI-ID 5643849]
  4. CENCIČ, Majda. Vloga učiteljev v evalvacijskih raziskavah. Sodob. pedagog., 1999, letn. 50, št. 4, str. 38-49. [COBISS.SI-ID 3297865]
  5. CENCIČ, Majda. Sistemi kakovosti in vzgojno-izobraževalno področje. Sodob. pedagog., 2000, letn. 51, št. 4, str. 28-42. [COBISS.SI-ID 3910473]
  6. CENCIČ, Majda. Evalvacija programov izobraževanja in usposabljanja strokovnih delavcev v Sloveniji[,] izvedenih v letih 2004/05 : partnerstvo fakultet in šol, model IV. Koper: Pedagoška fakulteta; Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, 2006. 227 str., tabele. ISBN 961-6528-62-9. ISBN 978-961-6528-62-7. [COBISS.SI-ID 229518080]

icon open book

Novice

19. apr. | Novice

MeetUP 2024 okrepil povezanost Alumni UP skupnosti

V četrtek, 18. aprila 2024, se je v avli UP FAMNIT odvilo letno srečanje alumnov Univerze na Primorskem – Alumni MeetUP, ki ga je letos zaznamovala prva podelitv nagrad in priznanj Alumni UP.

16. apr. | Novice

Naša študentka Nataša Vidonis prejela Flajbanovo nagrado

V petek, 12. aprila 2024, so podelili nagrade za zamejske študentke in študente. Na prireditvi v Trstu se je zbralo številno občinstvo in sprva prisluhnilo predsedniku Slovenskega deželnega gospodarskega združenja Robertu Frandoliču, ki je poudaril, da so mladi aktivni in uspešni, zato se jim za prihodnost narodne skupnosti ni treba bati.

16. apr. | Novice

Rdeča nit druge Mednarodne konference o ekosocialnem izobraževanju bo ...

V času podnebne krize in nujnosti ukrepanja moramo učence vseh starosti spodbujati pri razvoju znanj in spretnosti, da se bodo lahko učinkovito spoprijeli s podnebno krizo in ostalimi izzivi prihodnosti. Pri tem pa imajo ključno vlogo prav učitelji, katerim je Mednarodna konferenca o ekosocialnem izobraževanju tudi posvečena.

icon arrow more

Dogodki