Opis programa do vključno vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2015/2016

Psihologija vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj

 
Splošne informacije:

UČNI NAČRT PREDMETA / COURSE SYLLABUS

Predmet:

Psihologija vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj

Course title:

Študijski program in stopnja

Study programme and level

Študijska smer

Study field

Letnik

Academic year

Semester

Semester

Zgodnje učenje, 2. stopnja

/

1. ali 2.

2. ali 3. ali 4.

Vrsta predmeta / Course type

izbirni

Univerzitetna koda predmeta / University course code:

Predavanja

Lectures

Seminar

Seminar

Vaje

Tutorial

Klinične vaje

work

Druge oblike študija

Samost. delo

Individ. work

ECTS

15

30

30

/

/

105

6

Nosilec predmeta / Lecturer:

prof. ddr. Barica Marentič Požarnik

Jeziki /

Languages:

Predavanja / Lectures:

slovenski

Vaje / Tutorial:

slovenski

Vsebina:

  • Poznavanje in razumevanje osnovnih pojmov, vzrokov in načinov reševanja problemov na področju trajnostnega razvoja,
  • odnos med okoljsko vzgojo ter vzgojo in izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR),
  • teoretična izhodišča VITR, s poudarkom na socialnem konstruktivizmu,
  • kompleksnost ciljev VITR v povezavi spoznavnega, čustveno socialnega, vrednostnega in akcijskega področja,
  • vloga analitičnega, kritičnega, ustvarjalnega in ekosistemskega mišljenja pri razumevanju in reševanju (odprtih) problemov s področja TR,
  • vloga pozitivnih čustev, zavzetosti in okoljsko pomembnih stališč in vrednot v VITR,
  • vloga življenjskega sloga in odgovornih, premišljenih akcij za razliko od aktivizma,
  • metode in pristopi, primerni za uresničevanje ciljev VITR,
  • konkretizacija ciljev in prilagoditev metod glede na razvojno stopnjo in izkušnje otrok.

Temeljni literatura in viri / Readings:

  • Breiting, Mayer, Mogensen (2008). Kriteriji kakovosti za šole, ki vzgajajo in izobražujejo za trajnostni razvoj. Ljubljana: Zavod SR za šolstvo
  • Marentič Požarnik B. (1996) Okoljska vzgoja kot področje razvijanja (eko)sistemskega mišljenja, vrednostne presoje in odgovornega ravnanja. V: Hlad B., ur. Okoljska vzgoja in izobraževanje – pot k spremembam, Ljubljana: Ministrstvo za okolje in prostor
  • Marentič Požarnik, B. (1998). Okoljske vrednote in šola. Vzgoja izob., 29, št. 1, str. 18-24
  • Marentič Požarnik, B. (2007). Okoljska vzgoja kot vzgoja za trajnostni razvoj: nekaj izhodišč za uveljavljanje medpredmetnega kurikularnega področja v kurikulu. V: ŽAKELJ, Amalija. Kurikul kot proces in razvoj : zbornik prispevkov posveta. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo,
  • Mogensen F., Mayer M., eds. (2005). ECO-schools: trends and divergences Vienna: Austrian Federal Ministry of Education, Science and Culture.
  • Plut, D. (2005). Trajnostna paradigma in okoljska etika – ključno vrednostno področje izobraževanja 21. stoletja. Okoljska vzgoja v šoli, št. 2, str. 6-9
  • Strategije vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj UNECE (2006). Okoljska vzgoja v šoli, št.1, Priloga 2
  • Šorgo, A. i.dr. (2002). Okoljska vzgoja. Maribor: Obzorja
  • Vester F. (1991). Kriza prenaseljenih območij.Metode ekosistemskega mišljenja. Ljubljana: DZS

Cilji in kompetence:

Študenti:

  • razumejo pojem trajnostnega razvoja ob kompleksni povezanosti naravnih, družbenih in ekonomskih dejavnikov,
  • poznajo in razumejo glavne vzroke, obseg, načine reševanja problemov, ki ogrožajo TR doma in v svetu,
  • imajo razmišljujoč in odgovoren odnos na področjih, pomembnih za trajnostni razvoj (proizvodnja, potrošnja, promet, prehrana, energija…),
  • razumejo cilje in sestavine VITR ter tesno povezanost znanja, mišljenja, čustvenega odnosa, stališč, vrednot in odgovornega ravnanja,
  • se usposobijo za konkretiziranje ciljev VITR in njihovo organsko vključevanje v izvajanje kurikula za vrtce,
  • se usposobijo za analiziranje in vrednotenje obstoječih in ustvarjalno snovanje novih metod in pristopov za uresničevanje ciljev VITR,
  • pri uresničevanju ciljev VITR znajo tvorno sodelovati s kolegi, starši in družbenim okoljem.

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:

Študenti:

  • Poznajo in razumejo osnovne pojme, pojave, probleme in dileme na področju TR;
  • Razumejo povezave in tudi možne konflikte med okoljskimi, družbenimi in ekonomskimi vidiki pri iskanju možnih rešitev problemov na področju trajnostnega razvoja;
  • Razumejo vlogo življenjskega sloga, tradicije, stališč in vrednostne usmerjenosti pri nastajanju in reševanju problemov v zvezi s TR;
  • Razumejo kompleksno povezanost socialnih, ekonomskih in okoljskih problemov na lokalni, nacionalni in svetovni ravni;
  • Poznajo načela, cilje in metode VITR.

Uporaba
Študenti:
  • Pri obravnavi problemov VITR povezujejo ustvarjalno, kritično in ekosistemsko mišljenje,
  • znajo izbirati in konkretizirati cilje VITR glede na razvojno stopnjo, obstoječe izkušnje in pojmovanja otrok, ob upoštevanju individualnih razlik,
  • za uresničevanje ciljev VITR znajo vzpostaviti močno učno okolje v čutnem, čustvenem, spoznavnem in akcijskem smislu,
  • so zmožni izbirati in snovati metode in pristope, s katerimi razvijajo znanje, razumevanje, pozitivna čustva občudovanja, spoštovanja ter odgovoren odnos do okolja.
Refleksija
Študenti:
  • kritično razmislijo o povezavah in možnih neskladjih med (svojim) znanjem, stališči in ravnanjem na področju VITR,
  • evalvirajo uporabljene metode in pristope pri VITR in jih v skladu s tem izpopolnjujejo.

Metode poučevanja in učenja:

  • interaktivna predavanja,
  • izkustveno zasnovane vaje (med pred.),
  • študij izbrane literature po metodi LTD,
  • opazovanje in analiza primerov VITR v vrtcih,
  • mini raziskave na terenu (v vrtcih),
  • zapis v obliki seminarske naloge, predstavitev.

Načini ocenjevanja:

Delež (v %) /

Weight (in %)

  • Sprotno sodelovanje,
  • aplikativna seminarska naloga,
  • pisni izpit.

30%,

30%,

40%.

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica. Okoljska vzgoja ali vzgoja za trajnostni razvoj. Okolj. vzgoja šoli, 2005, letn. 7, št. 1, str. 4-6. [COBISS.SI-ID 29577570]
  2. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica. Okoljska vzgoja kot vzgoja za trajnostni razvoj : nekaj izhodišč za uveljavljanje medpredmetnega kurikularnega področja v kurikulu. V: ŽAKELJ, Amalija. Kurikul kot proces in razvoj : zbornik prispevkov posveta, Postojna, 17.-19. 1. 2007. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, 2007, str. 210-220. [COBISS.SI-ID 37774434]
  3. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica. Katere kompetence potrebujejo učitelji za uspešno izvajanje vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj? = Which competences teachers need to teach for sustainable development successfully?. Trajnostni razvoj v šoli in vrtcu, 2011, letn. 5, št. 2, str. 12-20. [COBISS.SI-ID 1834620]
  4. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica, ZUPAN, Anka (ur.). Posodobitve pouka v gimnazijski praksi, Okoljska vzgoja. 1. izd. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, 2011. 136 str., ilustr. ISBN 978-961-234-840-3. [COBISS.SI-ID 256890112]
  5. Vzgoja za trajnostno prihodnost - uveljavljanje metod za razvijanje bioetičnega občutenja, razmisleka in ravnanja. (v soavtorstvu ). Koper: Fakulteta za humanistične vede (v tisku).
icon open book

Novice

20. dec. | Novice

Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven

Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.

19. dec. | Novice

Obisk otrok iz Atletske šole

V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.

icon arrow more

Dogodki