Opis programa do vključno vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2015/2016

Psihologija vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj

 
Splošne informacije:

UČNI NAČRT PREDMETA / COURSE SYLLABUS

Predmet:

Psihologija vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj

Course title:

Študijski program in stopnja

Study programme and level

Študijska smer

Study field

Letnik

Academic year

Semester

Semester

Zgodnje učenje, 2. stopnja

/

1. ali 2.

2. ali 3. ali 4.

Vrsta predmeta / Course type

izbirni

Univerzitetna koda predmeta / University course code:

Predavanja

Lectures

Seminar

Seminar

Vaje

Tutorial

Klinične vaje

work

Druge oblike študija

Samost. delo

Individ. work

ECTS

15

30

30

/

/

105

6

Nosilec predmeta / Lecturer:

prof. ddr. Barica Marentič Požarnik

Jeziki /

Languages:

Predavanja / Lectures:

slovenski

Vaje / Tutorial:

slovenski

Vsebina:

  • Poznavanje in razumevanje osnovnih pojmov, vzrokov in načinov reševanja problemov na področju trajnostnega razvoja,
  • odnos med okoljsko vzgojo ter vzgojo in izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR),
  • teoretična izhodišča VITR, s poudarkom na socialnem konstruktivizmu,
  • kompleksnost ciljev VITR v povezavi spoznavnega, čustveno socialnega, vrednostnega in akcijskega področja,
  • vloga analitičnega, kritičnega, ustvarjalnega in ekosistemskega mišljenja pri razumevanju in reševanju (odprtih) problemov s področja TR,
  • vloga pozitivnih čustev, zavzetosti in okoljsko pomembnih stališč in vrednot v VITR,
  • vloga življenjskega sloga in odgovornih, premišljenih akcij za razliko od aktivizma,
  • metode in pristopi, primerni za uresničevanje ciljev VITR,
  • konkretizacija ciljev in prilagoditev metod glede na razvojno stopnjo in izkušnje otrok.

Temeljni literatura in viri / Readings:

  • Breiting, Mayer, Mogensen (2008). Kriteriji kakovosti za šole, ki vzgajajo in izobražujejo za trajnostni razvoj. Ljubljana: Zavod SR za šolstvo
  • Marentič Požarnik B. (1996) Okoljska vzgoja kot področje razvijanja (eko)sistemskega mišljenja, vrednostne presoje in odgovornega ravnanja. V: Hlad B., ur. Okoljska vzgoja in izobraževanje – pot k spremembam, Ljubljana: Ministrstvo za okolje in prostor
  • Marentič Požarnik, B. (1998). Okoljske vrednote in šola. Vzgoja izob., 29, št. 1, str. 18-24
  • Marentič Požarnik, B. (2007). Okoljska vzgoja kot vzgoja za trajnostni razvoj: nekaj izhodišč za uveljavljanje medpredmetnega kurikularnega področja v kurikulu. V: ŽAKELJ, Amalija. Kurikul kot proces in razvoj : zbornik prispevkov posveta. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo,
  • Mogensen F., Mayer M., eds. (2005). ECO-schools: trends and divergences Vienna: Austrian Federal Ministry of Education, Science and Culture.
  • Plut, D. (2005). Trajnostna paradigma in okoljska etika – ključno vrednostno področje izobraževanja 21. stoletja. Okoljska vzgoja v šoli, št. 2, str. 6-9
  • Strategije vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj UNECE (2006). Okoljska vzgoja v šoli, št.1, Priloga 2
  • Šorgo, A. i.dr. (2002). Okoljska vzgoja. Maribor: Obzorja
  • Vester F. (1991). Kriza prenaseljenih območij.Metode ekosistemskega mišljenja. Ljubljana: DZS

Cilji in kompetence:

Študenti:

  • razumejo pojem trajnostnega razvoja ob kompleksni povezanosti naravnih, družbenih in ekonomskih dejavnikov,
  • poznajo in razumejo glavne vzroke, obseg, načine reševanja problemov, ki ogrožajo TR doma in v svetu,
  • imajo razmišljujoč in odgovoren odnos na področjih, pomembnih za trajnostni razvoj (proizvodnja, potrošnja, promet, prehrana, energija…),
  • razumejo cilje in sestavine VITR ter tesno povezanost znanja, mišljenja, čustvenega odnosa, stališč, vrednot in odgovornega ravnanja,
  • se usposobijo za konkretiziranje ciljev VITR in njihovo organsko vključevanje v izvajanje kurikula za vrtce,
  • se usposobijo za analiziranje in vrednotenje obstoječih in ustvarjalno snovanje novih metod in pristopov za uresničevanje ciljev VITR,
  • pri uresničevanju ciljev VITR znajo tvorno sodelovati s kolegi, starši in družbenim okoljem.

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:

Študenti:

  • Poznajo in razumejo osnovne pojme, pojave, probleme in dileme na področju TR;
  • Razumejo povezave in tudi možne konflikte med okoljskimi, družbenimi in ekonomskimi vidiki pri iskanju možnih rešitev problemov na področju trajnostnega razvoja;
  • Razumejo vlogo življenjskega sloga, tradicije, stališč in vrednostne usmerjenosti pri nastajanju in reševanju problemov v zvezi s TR;
  • Razumejo kompleksno povezanost socialnih, ekonomskih in okoljskih problemov na lokalni, nacionalni in svetovni ravni;
  • Poznajo načela, cilje in metode VITR.

Uporaba
Študenti:
  • Pri obravnavi problemov VITR povezujejo ustvarjalno, kritično in ekosistemsko mišljenje,
  • znajo izbirati in konkretizirati cilje VITR glede na razvojno stopnjo, obstoječe izkušnje in pojmovanja otrok, ob upoštevanju individualnih razlik,
  • za uresničevanje ciljev VITR znajo vzpostaviti močno učno okolje v čutnem, čustvenem, spoznavnem in akcijskem smislu,
  • so zmožni izbirati in snovati metode in pristope, s katerimi razvijajo znanje, razumevanje, pozitivna čustva občudovanja, spoštovanja ter odgovoren odnos do okolja.
Refleksija
Študenti:
  • kritično razmislijo o povezavah in možnih neskladjih med (svojim) znanjem, stališči in ravnanjem na področju VITR,
  • evalvirajo uporabljene metode in pristope pri VITR in jih v skladu s tem izpopolnjujejo.

Metode poučevanja in učenja:

  • interaktivna predavanja,
  • izkustveno zasnovane vaje (med pred.),
  • študij izbrane literature po metodi LTD,
  • opazovanje in analiza primerov VITR v vrtcih,
  • mini raziskave na terenu (v vrtcih),
  • zapis v obliki seminarske naloge, predstavitev.

Načini ocenjevanja:

Delež (v %) /

Weight (in %)

  • Sprotno sodelovanje,
  • aplikativna seminarska naloga,
  • pisni izpit.

30%,

30%,

40%.

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica. Okoljska vzgoja ali vzgoja za trajnostni razvoj. Okolj. vzgoja šoli, 2005, letn. 7, št. 1, str. 4-6. [COBISS.SI-ID 29577570]
  2. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica. Okoljska vzgoja kot vzgoja za trajnostni razvoj : nekaj izhodišč za uveljavljanje medpredmetnega kurikularnega področja v kurikulu. V: ŽAKELJ, Amalija. Kurikul kot proces in razvoj : zbornik prispevkov posveta, Postojna, 17.-19. 1. 2007. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, 2007, str. 210-220. [COBISS.SI-ID 37774434]
  3. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica. Katere kompetence potrebujejo učitelji za uspešno izvajanje vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj? = Which competences teachers need to teach for sustainable development successfully?. Trajnostni razvoj v šoli in vrtcu, 2011, letn. 5, št. 2, str. 12-20. [COBISS.SI-ID 1834620]
  4. MARENTIČ-POŽARNIK, Barica, ZUPAN, Anka (ur.). Posodobitve pouka v gimnazijski praksi, Okoljska vzgoja. 1. izd. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, 2011. 136 str., ilustr. ISBN 978-961-234-840-3. [COBISS.SI-ID 256890112]
  5. Vzgoja za trajnostno prihodnost - uveljavljanje metod za razvijanje bioetičnega občutenja, razmisleka in ravnanja. (v soavtorstvu ). Koper: Fakulteta za humanistične vede (v tisku).
icon open book

Novice

20. nov. | Novice

Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca

V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.

19. nov. | Novice

Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru

V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.

icon arrow more

Dogodki