Pedagogika

Oblikovanje in vodenje učeče skupnosti

 
Splošne informacije:

UČNI NAČRT PREDMETA

Predmet:

Oblikovanje in vodenje učeče skupnosti

Course title:

Študijski program in stopnja

Študijska smer

Letnik

Semester

Edukacijske vede, 1. stopnja

/

2.

4.

Vrsta predmeta

obvezni

Univerzitetna koda predmeta:

Predavanja

Seminar

Sem. vaje

Lab. vaje

Teren. vaje

Samost. delo

ECTS

30

/

45

/

/

*105

6

*Seminarska naloga 45 ur = 1,5 KT; študij literature in virov 15 ur = 0,5 KT; izpit in priprava na izpit 15 ur = 0,5 KT; praksa 30 ur = 1 KT

Nosilec predmeta:

prof. dr. Jurka Lepičnik Vodopivec

Jeziki /

Languages:

Predavanja:

slovenski

Vaje:

slovenski

 

Vsebina:

* V samostojno študentovo delo je vključenih tudi 30 ur (1 KT) prakse.

Opis vsebine:
  • vloga vzgojitelja in učitelja v oddelku/ razredu, osredotočenem na otroka/ učenca;
  • vpliv subjektivnih teorij vzgojitelja/ učitelja na delovanje v skupini/ razredu;
  • opredelitev pojma upravljanje razreda;
  • principi spodbudne interakcije in oblikovanja skupnosti;
  • metode in tehnike vodenja in upravljanja oddelka/ razreda;
  • vpliv subjektivnih teorij učitelja /vzgojitelja na njegovo delovanje v skupini/ razredu;
  • oblike, metode in tehnike razvoja demokratičnih odnosov;
  • pomen dnevne rutine v oddelku/ razredu za razvoj in učenje otrok;
  • razmerje med posameznikom, individualizacijo, skupino, skupnostjo - vloga in pomen posameznika ter skupnosti;
  • načela in principi oblikovanja pravil za disciplino in vedenje v razredu;
  • principi sodelovalnega učenja;
  • kriteriji oblikovanja spodbudnega fizičnega in socialnega učnega okolja;
  • koncept izbire in odgovornosti;
  • metode, oblike in tehnike vzpostavljanja oddelka, v katerem učeči spoznavajo in živijo demokratične vrednote (možnost izbire, odgovornost, samostojnost, kritičnost, aktivnost, participacija, sodelovanje, skrb zase, za druge in za okolje);
  • participacija otrok/ načrtovanje, izvedba, evalvacija, samoevalvacija, refleksija;
  • strategije upravljanja v oddelku kjer sta dve odrasli osebi (vzgojitelj/pomočnica; učitelj/vzgojitelj; učitelj/učitelj);
  • partnerstvo s starši;
  • ustvarjanje pogojev za vseživljenjsko učenje v vzgojno-izobraževalnih institucijah (vloga vodje, cilji, principi, strategije uresničevanja vseživljenjskega učenja).

 

Temeljni literatura in viri / Readings:

Osnovna literatura:

  • Vonta, T. (1998). Vključevanje družin v življenje vrtca. V: Državljanski forum. Družina-šola. Družina, Ljubljana: Pedagoški inštitut.
  • Everard, B., Morris, J. (1966). Uspešno vodenje. Ljubljana: Zavod republike Slovenije za šolstvo.
  • Fullan, M., Hargreaves, A. (2000). Za kaj se je vredno boriti v vaših šolah. Ljubljana: Zavod republike Slovenije za šolstvo.
  • Koren, A., Erčulj, J. (2003). O vodenju vzgojno-izobraževalnih organizacij. Vodenje v vzgoji in izobraževanju 1 (1), str. 7-16.
  • Vonta, T. (2005). Konceptualizacija profesionalnega razvoja strokovnih in vodstvenih delavcev vrtcev in šol. V: Vonta, T., Medved Udovič, V. ur. . Razvijanje partnerstva med fakulteto, šolami in vrtcem. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta, Znanstveno raziskovalno središče, Založba Annales, str. 57-81.
  • Vonta, T. (2005). Teoretična in metodološka zasnova projekta »Partnerstvo med vrtci/šolami in fakulteto. V: Vonta, T., Medved Udovič, V. ur. Razvijanje partnerstva med fakulteto, šolami in vrtcem. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta, Znanstveno raziskovalno središče, Založba Annales, str. 11-22.
  • Walsh, K. B., Coughlin, P. (2002). Na učenca osredotočena metodologija dela v prvem razredu osnovne šole. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Walsh, K. B., Coughlin, P. (2003). Na učenca osredotočena metodologija dela v drugem, tretjem in četrtem razredu osnovne šole. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.

 

Cilji in kompetence:

Cilji:
  • poznavanje načel in ciljev uspešnega vodenja in upravljanja skupnosti učečih;
  • poznavanje načel, ciljev in strategij organizacije dobro organiziranega okolja (fizičnega, socialnega in psihološkega) za učenje;
  • poznavanje vloge vodje skupnosti učečih na nivoju oddelka, na nivoju institucije in na nivoju mreženja z drugimi institucijami in organizacijami.

Splošne kompetence:
  • razumevanje osnovnih pedagoških konceptov;
  • razumevanje spreminjanja vloge vzgojitelja in učitelja ter vodenja vzgojno-izobraževalne organizacije v funkciji vseživljenjskega učenja;
  • razvijanje kritične refleksije;
  • razumevanje družbene pogojenosti procesov v vzgoji in izobraževanju.

Predmetnospecifične kompetence:
  • pedagoško vodenje razreda in/ali skupine učečih;
  • nudenje psihološke in socialne varnosti ter spodbujanje samostojnosti, avtonomnosti in participativnosti v procesih oblikovanja skupnosti učečih;
  • poznavanje, kritično vrednotenje in uporaba teorij o otroštvu, razvoju in učenju otrok ter razumevanje in kritično vrednotenje potrebe po vseživljenjskem učenju odraslih;
  • organiziranje aktivnega in samostojnega učenja, usposabljanje učencev za učinkovito učenje;
  • učinkovita ter fleksibilna organizacija prostora in časa.

 

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:
  • študent/ka razume in zna upravljati skupino/ razred;
  • študent/ka razume, zna vzpostavljati in vzdrževati demokratične odnose v oddelku.

Uporaba:
  • sposoben/na bo prepoznavati in analizirati interakcijo v oddelku/skupini;
  • spodoben/na bo ustvarjati pogoje za aktivno participacijo učečih v procesu učenja in upravljanja skupnosti;
  • sposoben/na bo načrtovati, izvajati in evalvirati različne strategije, oblike in tehnike, ki zagotavljajo demokratične odnose v oddelku/skupnosti;
  • sposoben/na bo organizirati različne oblike sodelovalnega učenja v oddelku in z odraslimi;
  • sposoben/na bo povezovati načrtovane dejavnosti, dnevni red, vsakodnevno rutino in neformalne dejavnosti v celosten vzgojo izobraževalni koncept.

Refleksija:
  • zna kritično reflektirati prakso z vidika demokratičnih principov v oddelku oziroma skupnosti.

 

Metode poučevanja in učenja:

Oblike dela: frontalna, delo v paru, malih skupinah, individualno delo.

Metode dela: interaktivne metode dela, ki temeljijo na principih aktivnega učenja in poučevanja za kritično mišljenje (RWCT).

 

Načini ocenjevanja:

Delež (v %) /

Weight (in %)

Ocena končnega izpita predstavlja 70% celotne ocene. Pisni izpit obsega pisne odgovore na 10 vprašanj iz vsebine predmeta. Vsak odgovor lahko prinaša do 10 % celotne ocene. Za pozitivno oceno mora študent zbrati vsaj 50%.

30% končne ocene predstavlja pisna seminarska naloga nastala na osnovi opazovanja prakse in njena uspešna predstavitev. Študent/-ka je na začetku leta seznanjen/-a s kriteriji za ocenjevanje, ki se nanašajo na primernost zbranega materiala, s sistemom urejanja, načinom prezentacije, stopnjo refleksije.

Ocena končnega izpita = 70% celotne ocene. Pisni izpit obsega pisne odgovore na 10 vprašanj iz vsebine predmeta (vsak odgovor lahko prinaša do 10 % celotne ocene). Za pozitivno oceno mora študent zbrati vsaj 50%.

30% končne ocene predstavlja pisna seminarska naloga nastala na osnovi opazovanja prakse in njena uspešna predstavitev.

 

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. VONTA, Tatjana, BALIC, Fanika. Introducing books to children. Educating children for democracy, Summer/Fall 2002, no. 3, str. 20-24. [COBISS.SI-ID 871255]
  2. VONTA, Tatjana. Teacher evaluation using ISSA standards : a tool for professional development and quality improvement. Educating children for democracy, Summer/Fall 2004, no. 7, str. 21-25. [COBISS.SI-ID 1130583]
  3. BREMNER, Larry K., JURIŠEVIČ, Mojca, REŽEK, Mateja, RUTAR, Sonja, VONTA, Tatjana. Promoting high-quality, child-centered teaching : the professional journey of Anja : one teacher's experience of the Step by Step Certification process in Slovenia. Educating children for democracy, Winter/Spring 2006, no. 10, str. 16-22. [COBISS.SI-ID 1312855]
  4. VONTA, Tatjana. Za uspešno integracijo romskih otrok v šolo je odlično komaj dovolj dobro. Šol. polje (Tisk. izd.). [Tiskana izd.], zima 2006, letn. 17, št. 5/6, str. [3]-28. [COBISS.SI-ID 1548119]
  5. VONTA, Tatjana. ISSA standardi kot del celostnega sistema profesionalnega razvoja vzgojitelja oziroma učitelja. Sodob. pedagog., 2004, let. 55, št. 2, str. 152-163. [COBISS.SI-ID 1103191]
  6. VONTA, Tatjana. Pogled na predšolske otroke in njihove vzgojitelje iz evropske perspektive. Educa (Nova Gorica), 1993, 3, št. 3, str. 148-162. [COBISS.SI-ID 54586880]
  7. VONTA, Tatjana. Pregled različnih kurikularnih modelov v institucionalni predšolski vzgoji - modeli iz 18., 19. in začetka 20. stoletja. Del 1. Educa (Nova Gorica), 1994, 3, št. 5, str. 301-310. [COBISS.SI-ID 54640384]

icon open book

Novice

20. dec. | Novice

Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven

Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.

19. dec. | Novice

Obisk otrok iz Atletske šole

V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.

icon arrow more

Dogodki