Opis programa do vključno vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2015/2016

Zgodnja pismenost in otroška književnost

 
Splošne informacije:

Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Zgodnja pismenost in otroška književnost
2. Koda predmeta:
3. Nosilec predmeta: izr. prof. dr. Vida Medved Udovič
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski

Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Zgodnje učenje
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: Magistrski program, 2. stopnja
8. Vrsta predmeta: obvezni
9. Letnik študija: 1.
10. Semester: 1.
11. Študijska smer:
12. Steber programa:

Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):

Oblika izvedbe

Število ur

Število KT

Izvajalec

Predavanja (P)

30

1

Učitelj

Seminarji (SE)

30

1

Učitelj ali sodelavec

Laboratorijske vaje (LV)

15

0,5

Sodelavec

SKUPAJ

75

2,5

Del obveznosti se lahko izvaja v obliki e-izobraževanja.

 

14. Samostojno študentovo delo:

Oblika aktivnosti

Število ur

Število KT

Seminarska naloga (SN)

30

1

Projektno delo (PD)

15

0,5

Študij literature in virov (ŠL)

30

1

Izpit in priprava na izpit (PI)

15

0,5

Krajši pisni izdelki (KPI)

15

0,5

SKUPAJ

105

3,5

Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:

  • • vpis v letnik.


16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a. Cilji:
Študent/-ka spoznava zakonitosti vzgojnih konceptov predšolskega obdobja s poudarkom na usposabljanju za načrtovanje in izvajanje jezikovne in književne vzgoje ter zgodnje pismenosti.


b. Splošne kompetence:

  • Zmožnost natančnega in jasnega izražanja ter suverene rabe strokovnega jezika.
  • Zmožnost razvijanja in razumevanja osnovnih pedagoških konceptov in zakonitosti njihovega razvoja in delovanja.
  • Zmožnost ustvarjanja in izražanja pozitivnega odnosa in odgovornosti do kulture ter občutljivosti do umetnosti.


c. Predmetnospecifične kompetence:

  • Zmožnost razvijanja aktivne rabe produktivnih jezikovno- in književnodidaktičnih metod za delo z otroki od 1. do 6. leta starosti.
  • Vrednotenje vloge vzgojitelja/učitelja v razvoju sporazumevalne in književne zmožnosti predšolskih otrok in otrok na začetku šolanja.
  • Usvajanje sodobnih teoretskih izhodišč o zgodnji pismenosti, mladem bralcu in apliciranje le-teh v predšolske predopismenjevalne in književne modele.
  • Razvijanje zanimanja za igro vlog kot najvišjo raven simbolne igre.
  • Spoznavanje govornega razvoja otrok s posebnimi potrebami in načinov za odpravljanje njihovih govornih motenj.


Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
Razvijanje zgodnje pismenosti
Komunikacijski model za razvijanje otrokovega sporazumevanja v slovenskem jeziku.
Celostni pristop pri razvijanju pismenosti in širše vključevanje pismenosti v vzgojno delo z otroki.
Vsebine, povezane s procesi razvijanja predbralnih in predpisnih zmožnosti otrok. Faze v razvoju osnovne pismenosti. Porajajoča se pismenost.
Načela natančnega in učinkovitega izražanja.
Prepoznavanje motenj v govoru in načinov za njihovo odpravljanje.
Bilingvizem, diglosija.

Spodbujanje dialoga s knjigo v predšolskem obdobju
Književnodidaktični model za razvijanje otrokovih književnih interesov.
Veda o mladem bralcu in recepcijska estetika.
Razvijanje medkulturnosti s sodobno stvarno in leposlovno slikanico.
Razmišljujoče sprejemanje umetnostnih besedil.
Oblikovanje kriterijev za izbiranje del iz sodobne otroške književnosti.

Metode
Igra vlog kot najvišja raven simbolne igre.

18. Literatura:
a. Osnovna literatura:
Grginič, M. (2005). Porajajoča se pismenost. Domžale: Izolit.
Marjanovič Umek, L. (2006). Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Izolit.
Medved Udovič, V. (2000). Igra videza, Ljubljana: Rokus. 39 – 57.
Medved Udovič, V. (2005). Z recepcijo slikanice do učinkovite pismenosti. Sodobna pedagogika. Letn. 56, posebna izd. 80-95.
Skubic, D. (2004). Pedagoški govor v vrtcu in prvem razredu devetletne osnovne šole. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

b. Dopolnilna literatura:
Golli, D. (1992). Psihološke osnove začetnega branja in pisanja. Pedagoška obzorja (19-20, 1992). 21-25.
Grginič, M. (2006). Družinska pismenost. Domžale : Izolit.
Medved Udovič, V. in Jamnik, T. (2000). S slikanico se igram in učim: priročnik k učbeniku in delovnemu zvezku pri pouku slovenščine za prvi razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

c. Dodatna literatura:
Seymour, P.H.K., Aro, M. in Erskine, J.M. (2003). Foundation Literacy acquisition in European Orthographies. British Journal of Psychology, vol. 94, no. 2. British Psychological Society, 143-174.
Pečjak, S. (1994). Didaktična igra in razvoj nekaterih psihičnih funkcij pri opismenjevanju, Trzin: Izolit.
Zorman, A. (2007). Prepoznavanje glasov in spoznavanje njihovih pisnih ustreznic v maternem, tujem oziroma drugem jeziku (izbrana poglavja). Neobjavljena doktorska disertacija. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

19. Predvideni študijski dosežki:
a. Znanje in razumevanje:

  • Prepozna in upošteva ustrezne govorne položaje za posredovanje neumetnostnih in umetnostnih besedil.
  • Seznanja se s koncepti zgodnjega učenja jezika in književnosti in razume njihova teoretska izhodišča.


b. Uporaba:

  • V vzgojni proces smiselno in učinkovito implementira didaktične modele za razvijanje otrokovega sporazumevanja in dialoga z otroško književnostjo.


c. Refleksija:

  • Strokovno ravnanje utemeljuje na osnovi sodobnih teoretičnih izhodišč in praktičnega dela z otroki na različnih vsebinskih sklopih zgodnje pismenosti in otroške književnosti.
  • Kritično presoja književno produkcijo za otroke in izbira estetsko dognana književna besedila in slikaniško zvrst knjig.
  • Usposobi se za vrednotenje svojega dela in sodelavk v timu.


Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:

  • predavanja,
  • diskusija,
  • metoda demonstracije,
  • samostojno učenje,
  • problemsko učenje,
  • e-učenje


21. Načini preverjanja znanja:
izpit (60 % ocene), seminarska naloga (20 % ocen), projektno delo (nastop, portfolio) (20 % ocene)


Pogoji in viri
22. Delitev na skupine
Skladno z normativi.

23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Predavalnica, opremljena s sodobno AV in IKT tehnologijo.


24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta

  • 1 habilitiran visokošolski učitelj
  • 1 habilitiran visokošolski sodelavec


Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije

  • Pogovor s študenti
  • Anketa o kakovosti
  • Analiza uspešnosti študentov


Učni načrt pripravila: doc. dr. Vida Medved Udovič

icon open book

Novice

20. dec. | Novice

Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven

Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.

19. dec. | Novice

Obisk otrok iz Atletske šole

V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.

icon arrow more

Dogodki