Opis programa do vključno vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2015/2016
Zgodnja pismenost in otroška književnost
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Zgodnja pismenost in otroška književnost
2. Koda predmeta:
3. Nosilec predmeta: izr. prof. dr. Vida Medved Udovič
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Zgodnje učenje
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: Magistrski program, 2. stopnja
8. Vrsta predmeta: obvezni
9. Letnik študija: 1.
10. Semester: 1.
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika izvedbe | Število ur | Število KT | Izvajalec |
Predavanja (P) | 30 | 1 | Učitelj |
Seminarji (SE) | 30 | 1 | Učitelj ali sodelavec |
Laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | Sodelavec |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
Del obveznosti se lahko izvaja v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
Oblika aktivnosti | Število ur | Število KT |
Seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
Projektno delo (PD) | 15 | 0,5 |
Študij literature in virov (ŠL) | 30 | 1 |
Izpit in priprava na izpit (PI) | 15 | 0,5 |
Krajši pisni izdelki (KPI) | 15 | 0,5 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- • vpis v letnik.
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a. Cilji:
Študent/-ka spoznava zakonitosti vzgojnih konceptov predšolskega obdobja s poudarkom na usposabljanju za načrtovanje in izvajanje jezikovne in književne vzgoje ter zgodnje pismenosti.
b. Splošne kompetence:
- Zmožnost natančnega in jasnega izražanja ter suverene rabe strokovnega jezika.
- Zmožnost razvijanja in razumevanja osnovnih pedagoških konceptov in zakonitosti njihovega razvoja in delovanja.
- Zmožnost ustvarjanja in izražanja pozitivnega odnosa in odgovornosti do kulture ter občutljivosti do umetnosti.
c. Predmetnospecifične kompetence:
- Zmožnost razvijanja aktivne rabe produktivnih jezikovno- in književnodidaktičnih metod za delo z otroki od 1. do 6. leta starosti.
- Vrednotenje vloge vzgojitelja/učitelja v razvoju sporazumevalne in književne zmožnosti predšolskih otrok in otrok na začetku šolanja.
- Usvajanje sodobnih teoretskih izhodišč o zgodnji pismenosti, mladem bralcu in apliciranje le-teh v predšolske predopismenjevalne in književne modele.
- Razvijanje zanimanja za igro vlog kot najvišjo raven simbolne igre.
- Spoznavanje govornega razvoja otrok s posebnimi potrebami in načinov za odpravljanje njihovih govornih motenj.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
Razvijanje zgodnje pismenosti
Komunikacijski model za razvijanje otrokovega sporazumevanja v slovenskem jeziku.
Celostni pristop pri razvijanju pismenosti in širše vključevanje pismenosti v vzgojno delo z otroki.
Vsebine, povezane s procesi razvijanja predbralnih in predpisnih zmožnosti otrok. Faze v razvoju osnovne pismenosti. Porajajoča se pismenost.
Načela natančnega in učinkovitega izražanja.
Prepoznavanje motenj v govoru in načinov za njihovo odpravljanje.
Bilingvizem, diglosija.
Spodbujanje dialoga s knjigo v predšolskem obdobju
Književnodidaktični model za razvijanje otrokovih književnih interesov.
Veda o mladem bralcu in recepcijska estetika.
Razvijanje medkulturnosti s sodobno stvarno in leposlovno slikanico.
Razmišljujoče sprejemanje umetnostnih besedil.
Oblikovanje kriterijev za izbiranje del iz sodobne otroške književnosti.
Metode
Igra vlog kot najvišja raven simbolne igre.
18. Literatura:
a. Osnovna literatura:
Grginič, M. (2005). Porajajoča se pismenost. Domžale: Izolit.
Marjanovič Umek, L. (2006). Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Izolit.
Medved Udovič, V. (2000). Igra videza, Ljubljana: Rokus. 39 – 57.
Medved Udovič, V. (2005). Z recepcijo slikanice do učinkovite pismenosti. Sodobna pedagogika. Letn. 56, posebna izd. 80-95.
Skubic, D. (2004). Pedagoški govor v vrtcu in prvem razredu devetletne osnovne šole. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
b. Dopolnilna literatura:
Golli, D. (1992). Psihološke osnove začetnega branja in pisanja. Pedagoška obzorja (19-20, 1992). 21-25.
Grginič, M. (2006). Družinska pismenost. Domžale : Izolit.
Medved Udovič, V. in Jamnik, T. (2000). S slikanico se igram in učim: priročnik k učbeniku in delovnemu zvezku pri pouku slovenščine za prvi razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.
c. Dodatna literatura:
Seymour, P.H.K., Aro, M. in Erskine, J.M. (2003). Foundation Literacy acquisition in European Orthographies. British Journal of Psychology, vol. 94, no. 2. British Psychological Society, 143-174.
Pečjak, S. (1994). Didaktična igra in razvoj nekaterih psihičnih funkcij pri opismenjevanju, Trzin: Izolit.
Zorman, A. (2007). Prepoznavanje glasov in spoznavanje njihovih pisnih ustreznic v maternem, tujem oziroma drugem jeziku (izbrana poglavja). Neobjavljena doktorska disertacija. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
19. Predvideni študijski dosežki:
a. Znanje in razumevanje:
- Prepozna in upošteva ustrezne govorne položaje za posredovanje neumetnostnih in umetnostnih besedil.
- Seznanja se s koncepti zgodnjega učenja jezika in književnosti in razume njihova teoretska izhodišča.
b. Uporaba:
- V vzgojni proces smiselno in učinkovito implementira didaktične modele za razvijanje otrokovega sporazumevanja in dialoga z otroško književnostjo.
c. Refleksija:
- Strokovno ravnanje utemeljuje na osnovi sodobnih teoretičnih izhodišč in praktičnega dela z otroki na različnih vsebinskih sklopih zgodnje pismenosti in otroške književnosti.
- Kritično presoja književno produkcijo za otroke in izbira estetsko dognana književna besedila in slikaniško zvrst knjig.
- Usposobi se za vrednotenje svojega dela in sodelavk v timu.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:
- predavanja,
- diskusija,
- metoda demonstracije,
- samostojno učenje,
- problemsko učenje,
- e-učenje
21. Načini preverjanja znanja:
izpit (60 % ocene), seminarska naloga (20 % ocen), projektno delo (nastop, portfolio) (20 % ocene)
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine
Skladno z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Predavalnica, opremljena s sodobno AV in IKT tehnologijo.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta
- 1 habilitiran visokošolski učitelj
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije
- Pogovor s študenti
- Anketa o kakovosti
- Analiza uspešnosti študentov
Učni načrt pripravila: doc. dr. Vida Medved Udovič
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper