Predšolska vzgoja

Vzgojitelj/učitelj kot profesionalec

 
Splošne informacije:

Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: VZGOJITELJ/UČITELJ KOT PROFESIONALEC
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: prof. dr. Jurka Lepičnik Vodopivec
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj): 6
5. Učni jezik: slovenski (lahko tudi angleški)

Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: izbirni
9. Letnik: tretji
10. Semester: peti ali šesti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:

Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):

oblika

število ur

število KT

izvaja

Predavanja (P)

30

1

učitelj

Seminarske vaje (SV)

45

1,5

sodelavec

SKUPAJ

75

2,5

Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.

14. Samostojno študentovo delo:

Oblika

število ur

število KT

seminarska naloga (SN)

60

2

Študij literature (ŠL)

45

1,5

SKUPAJ

105

3,5

 

Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:

  • opravljeni predmeti: Teorija vzgoje ali Teorija vzgoje s predšolsko pedagogiko, Didaktika
  • vpis v letnik


16. Učni cilji predmeta in kompetence:
Cilji:

  • Študent/-ka spoznava svoj bodoči poklic in potrebo po vseživljenjskem učenju ter odzivanju na spremembe


Splošne kompetence:

  • Študent/-ka spozna delo v tandemu in sodelovalno/timsko delo
  • Študent/-ka spozna različna profesionalna partnerstva in njihov vpliv na profesionalni razvoj posameznika
  • Študent/-ka razvija avtonomnost, (samo)kritičnost, refleksivnost, sposobnost za evalviranje in samoevalvacijo
  • Študent/-ka spozna pojem kakovosti v vzgoji in izobraževanju in njegovo družbeno pogojenost
  • Študentka spozna mehanizme za ugotavljanje kakovosti, razvijanje in spreminjanje kakovosti ter zagotavljanje kakovosti
  • Študent/-ka razvija iniciativnost/ambicioznost kot vrednoto osebnega in profesionalnega napredovanja, učenja, stalnega izpopolnjevanja
  • Študent/-ka spozna in razume insstitucionalne okvire dela
  • Študent/-ka razvije bčutljivost za profesionalno-etična vprašanja


Predmetnospecifične kompetence:

  • Študent/-ka razvija potrebe po stalni refleksiji lastnega dela
  • Študent/-ka razvija potrebe po napredovanju in spreminjanju kakovosti svojega dela
  • Študent/-ka spoznava različne možnosti za profesionalni razvoj


Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.

  • Kaj je profesionalnost
  • Dimenzije, ki določajo profesionalni nivo poklica vzgojitelja/učitelja in njihove značilnosti
  • Vzgojitelj/učitelj v vrtcu/šoli nekoč in danes- vloge
  • Vseživljenjsko učenje nujnost sodobnega vzgojitelja/učitelja
  • Pripravljenost na spremembe in stalne izzive
  • Dejavniki učinkovitega in uspešnega profesionalnega razvoja(individualizacija, refleksija, sodelovanje, samoocenjevanje in samo-usposabljanje, vidnost subjektivnih teorij, raznolikost vsebine in tipologije znaj, spodbudno vodenje, kultura kolegialnosti, participativnosti in avtonomnosti, upoštevanje značilnosti učenja odraslih)
  • Evalvacija v funkciji priznanja in profesionalnega razvoja
  • Vrste evalvacije vzgojitelja/učitelja (zunanja, sumativna in formativna evalvacija )
  • Faze profesionalnega razvoja
  • Profesionalna partnerstva (delo v tandemu, mentorstvo, timsko delo, mreže, sodelovanje z zunanjimi institucijami)
  • Pregled pravic in dolžnosti vzgojitelja/učitelja
  • Usposabljanje vzgojiteljev/učiteljev
  • Zakonodaja na področju PV in OŠ


18. Literatura:
Osnovna:

  • Marentič Požarnik, B. (2000): Profesionalizacija izobraževanja učiteljev –nujna predpostavka uspešne prenove. Vzgoja in izobraževanje, letnik XXXI, št. 4, str. 4 - 11.
  • Razdevšek Pučko, C. (2004): Kakšnega učitelja potrebuje (pričakuje) današnja (in jutrišnja) šola? Sodobna pedagogika, ZDPDS, 55 (121), str. 52 - 74.
  • Skupina avtorjev (2006): Razvijanje partnerstva med fakulteto, šolami in vrtci. Koper : Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Založba Annales
  • Valenčič Zuljan, M. (2001): Modeli in načela učiteljevega profesionalnega razvoja. Sodobna pedagogika, 52 (2), str. 122 - 141.
  • Vonta, T. (2005): Profesionalni razvoj vzgojiteljice v funkciji njene avtonomnosti. V: Malej, Ronald (ur.). Strokovna avtonomija vzgojitelja: zbornik. Ljubljana: Skupnost vrtcev Slovenije, str. 13 - 31.


Priporočena literatura:

  • Marentič Požarnik, B. (1989): Usposabljanje, prikrojeno učiteljem mentorjem. Vzgoja in izobraževanje, let. 20, št. 3. 16- 22.
  • Marentič Požarnik, B. (2000). Profesionalizacija izobraževanja učiteljev - nujna predpostavka uspešne prenove. Vzgoja in izobraževanje, lt. 31, št. 4. 4-11.
  • Marentič Požarnik, B. (2005). Seminarji za mentorje kot priložnost za poglabljanje kompetenc, refleksije in partnerskega sodelovanja s fakultetnimi učitelji - perspektiva izvajalke. V: Partnerstvo in mentorstvo v izobraževanju učiteljev, Program konference, Povzetki, Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta.
  • Rutar, S. (2005): Pot do zagotavljanja kakovostne prakse. V: Razvijanje sodelovalnega modela v izobraževanju učiteljev in vzgojiteljev. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.
  • Bizjak, C. (2004): Organizacija pripravništva na šoli. Ljubljana, Zavod RS za šolstvo.
  • Kamenšek, M. (2004): Kritična analiza sistema pripravništva v vzgoji in izobraževanju v RS kot sestavine dela s človeškimi viri. Magistrska naloga. Koper, UP FM.
  • Kobolt, A. (2000): Supervizija. Proces razvoja in učenja v poklicu. Ljubljana. Pedagoška fakulteta.
  • Marentič Požarnik, B. (1997): Pripravništvo učiteljev po novem – po nepotrebnem zapravljena priložnost? V: Vzgoja in izobraževanja, 28.18 – 20.
  • Marentič Požarnik, B. (2004): Kaj se je dogajalo z učiteljevo strokovno avtonomijo v desetih letih šolske prenove. V: Sodobna pedagogika, 55, posebna izdaja. 34 – 50.
  • Portfolia udeležencev projekta Partnerstvo fakultet in šol v letih 2004 in 2005. (2005) (neobjavljeno).
  • Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Uradni list RS, št. 12/96, 79/2003.
  • Zelena knjiga o izobraževanju učiteljev v Evropi (2001). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport.
  • Žorga, S. (2002): Supervizija študentov in pripravnikov. V: Žorga, S. (ured.), Modeli in oblike supervizije. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. 227 – 248.
  • Skupina avtorjev (2005): ISSA Pedagogical Standards for Preschool and Primary Grades, ISSA, Niderland.
  • Šteh, B., Zuljan, M. (1994). Namen šolske prenove in avtonomija iz perspektive učiteljev. Sodobna pedagogika, Ljubljana, 55 (121), posebna izdaja, str. 102 - 117.


19. Predvideni študijski dosežki:*
Znanje in razumevanje:

  • Študent/-ka pozna svoj poklic, njegovo družbeno pogojenost in poslanstvo
  • Študent/-ka pozna ključne dimenzije in dejavnike uspešnega profesionalnega razvoja in razume potrebo po vseživljenjskem učenju in spreminjanju
  • Študent/-ka pozna načine evalvacije svojega dela
  • Študent/-ka pozna različne oblike strokovnega in profesionalnega povezovanja s ciljem profesionalnega razvoja
  • Študent/-ka spozna pravice in odgovornosti v svojem poklicu


Uporaba:

  • Študent/-ka bo sposobna načrtovati cilje svojega profesionalnega razvoja
  • Študent/-ka bo pripravljena na izzive stalnih sprememb v neposredni praksi
  • Študent/-ka bo znal delovati v kooperativnih skupinah oziroma timih v skladu z vlogo posameznika v timu ter cilji skupine.
  • Študent/-ka bo znal identificirati svoje cilje profesionalnega razvoja in cilje institucije ter jih povezati


Refleksija:

  • Študent/-ka bo sposobna kritično ovrednotiti svojo profesionalno usposobljenost
  • Študent/-ka bo sposoben razmišljati o poslanstvu v njegovem poklicu in ga ovrednotiti na mikro in makro nivoju


Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja

20. Metode poučevanja in učenja:
Oblike dela: frontalna, delo paru, malih skupinah, individualno delo
Metode dela: Interaktivne metode dela, ki temeljijo na principih aktivnega učenja in poučevanja za kritično mišljenje (RWCT).

21. Načini preverjanja znanja:
Študent pripravi in predstavi seminarsko nalogo. Pozitivna ocena seminarske naloge in njene predstavitve se šteje kot opravljen pogoj.

Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.*
V skladu z normativi.

23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
LCD projektor, tabla, pisala, flip cahrt papir, škarje, post-it, lepilo

24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.*

  • 1 habilitiran visokošolski učitelj in
  • 1 habilitiran visokošolski sodelavec


Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Procesna evalvacija bo potekala na osnovi treh virov

  • Evalvacija dela poteka v obliki povratnih informacij s strani študentov..Pri tem se evalvira stopnja razumevanja vsebine, zanimivost in ustreznost metod in tehnik s katerimi je bila vsebina posredovana, aktivnost in interes študentov za določeno snov.
  • Drug vir evalvacije bo analiza portfolijev, ki bo pokazala vrzeli v razumevanju in znanju pa tudi močna področja.
  • Tretji vir evalvacije pa bo uspešnost študentov/-tk na izpitih in analiza njihovih odgovorov.



Učni načrt pripravila: doc. dr. Tatjana Vonta

icon open book

Novice

20. dec. | Novice

Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven

Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.

19. dec. | Novice

Obisk otrok iz Atletske šole

V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.

icon arrow more

Dogodki