Predšolska vzgoja
Sporazumevanje in mediji v sodobni družbi
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: SPORAZUMEVANJE IN MEDIJI V SODOBNI DRUŽBI
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta (učni načrt pripravil): doc. dr. Urban Vehovar
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj): 6
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: izbirni
9. Letnik: tretji
10. Semester: peti ali šesti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | izvaja |
Predavanja (P) | 30 | 1 | Učitelj |
Seminarske vaje (SV) | 45 | 1,5 | Učitelj in sodelavec |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
oblika | število ur | število KT |
Izpit in priprava na izpit (PI) | 45 | 1,5 |
Študij literature (ŠL) | 60 | 2 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- opravljeni predmeti: Razvojna psihologija, Teorija vzgoje s predšolsko pedagogiko, Pedagoška psihologija
- priporočeni predmeti: Učna tehnologija
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji
Splošen cilj predmeta je pridobivanje teoretičnega in praktičnega znanja o sredstvih in razsežjih sporočanja v sodobni družbi, vključno z razumevanjem njihovega vplivanja na medčloveška razmerja, s poudarkom na delu vzgojno-izobraževalnih institucij, tj. vrtca in šole. Poseben poudarek je dan razumevanju in obvladovanju procesov sporočanja v vsakdanjem življenju, v povezavi z delom in vlogo pedagoških delavk oz. delavcev ter njihovim odnosom z otroki, s starši ter širšo javnostjo. Osnovni cilji predmeta so:
- poznavanje medijev in njihovih učinkov na oblikovanje otrokove identitete, ter sposobnost za obvladovanje novih medijev in njihovo uporabo pri pedagoškem delu;
- razumevanje značilnosti medosebne komunikacije v izobraževalnih institucijah, poznavanje učinkov in metod medosebnega sporočanja med ključnimi akterji vzgojnega procesa, otroki, starši ter vzgojiteljicami / vzgojitelji in učiteljicami / učitelji; razumevanje vloge čustev, empatije ter razmerja med verbalno in neverbalno komunikacijo; in poznavanje metod za spodbujanje medosebnega sporočanja med ključnimi akterji v vzgojnem procesu.
b) Splošne kompetence
- Sposobnosti za sodelovalno / timsko delo, sposobnost komuniciranja.
- Organizacijske in vodstvene sposobnosti.
- Sposobnost uporabe IKT.
c) Posebne kompetence v vzgoji in izobraževanju
- Organiziranje aktivnega in samostojnega učenja, usposabljanje učencev za učinkovito učenje.
- Sodelovanje s starši.
- Zmožnost vzpostavljanja in vzdrževanja partnerskega odnosa z drugimi uporabniki oz. skupinami (starši, lokalna skupnost, svetovalne službe, gospodarstvo ipd.).
d) Posebne kompetence za predšolsko vzgojo
- Sodelovanje v paru s pomočnico vzgojiteljice, vzgojiteljico ali učiteljico, timskega dela v strokovnem kolektivu vrtca in sodelovanje z drugimi strokovnjaki zunaj vrtca.
- Učinkovita komunikacija s starši ter poznavanje in uporaba različnih oblik sodelovanja z njimi.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
Sklop I.
Medosebno sporočanje
Sporočanje med ključnimi akterji vzgojnega procesa, otroki, starši ter vzgojiteljicami / vzgojitelji, učiteljicami / učitelji
i Pedagoška komunikologija
ii Učinki sporočanja med starši in vzgojno institucijo /vrtcem ali šolo/
iii. Značilnosti medosebnega sporočanja
1. vloga čustev pri medosebnem sporočanju
2. pomen čustvene inteligence
3. vloga empatije pri medosebnem sporočanju in v vzgojnem procesu
4. razmerje med verbalno in neverbalno komunikacijo - obvladovanje razsežij verbalne in neverbalne komunikacije
iv. Od konflikta k medosebnemu razumevanju
1. komunikacija kot prikriti kurikul
2. komunikacija kot transakcijsko razmerje
3. zvrsti konfliktov in načini njihovega preseganja
Sklop II.
Vzgoja za medije
- - Razumevanje delovanja medijev in vzpostavitev kritičnega odnosa do medijev in medijske produkcije
- - Vpliv medijev na oblikovanje otrokove identitete
- - Mediji in nasilje
i. Družina, mediji in vzgojni učinki
- - Vzpon novih medijev /medmrežje, dostopnost medmrežnih vsebin/
i. Razumevanje delovanja novih medijev in njihovega vpliva na vsakdanje življenje v visokorazvitih družbah
ii. Uporaba novih medijev – pozitivni in negativni učinki novih medijev
18. Literatura:
a) Osnovna literatura:
- Brajša, P., Pedagoška komunikologija, Glotta Nova, Ljubljana 1993
- Erjavec, K. (1999). Medijska vzgoja [online]. Dostopno na svetovnem spletu:
- <http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/06/vzgoja/>
- Erjavec, K. in Volčič, Z., Odraščanje z mediji, ZPMS, Ljubljana 1999
- Goleman, D., Čustvena inteligenca, Mladinska knjiga, Ljubljana 1997
- Tomori, M., Psihologija telesa, DZS, Ljubljana 1990
b) Dopolnilna literatura:
- Dolničar, V. in Nadoh, J., Mladostniki v novem medijskem okolju: ključne ugotovitve raziskave, 2001 [online]. Dostopno na svetovnem spletu:
- <http://divide.ris.org/uploadi/editor/16%20-%20Poglavje%201..pdf>
- Media Watch. Otroci in televizija, 2000 [online]. Dostopno na svetovnem spletu:
- <http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/08/otroci/>
- Pedagoška fakulteta Maribor. Vzgoja za medije, 2003 [online]. Dostopno na svetovnem spletu: <http://www.pfmb.uni-mb.si/mm1/pdf/MM_medijska_vzg.pdf>
c) Dodatna literatura:
- Jeriček, H., Internet v šoli. Vzgoja, II, št. 7, str. 33-37, 2000
- Jeriček, H., Ali mediji res vplivajo?. Vzgoja, II, št. 8, str. 8-11, 2000
19. Predvideni študijski dosežki:
a) Znanje in razumevanje:
Poznavanje starih in novih medijev, njihovih učinkov na oblikovanje otrokove identitete in na odnos otrok do nasilja ter sposobnost kritičnega razbiranja in kreativne uporabe medijskih informacij; in razumevanje ter obvladovanje procesov medsebojnega sporočanja, ki potekajo v vrtcu ali šoli.
Z uspešnim zaključkom pri predmetu pridobi študentka / študent naslednja znanja:
- Informacijska pismenost
- Sposobnost za presojo učinkov starih in novih medijev
- Razumevanje procesov sporočanja v vzgoji in izobraževanju
- Organizacijske in vodstvene spretnosti v vzgoji in izobraževanju
b) Uporaba
Študentka / študent uporabi pri predmetu pridobljena znanja pri pridobivanju informacij, ki jih posredujejo mediji, usposobi se za kreativno in kritično uporabo pridobljenih informacij v vzgojno-izobraževalnem procesu, ki poteka v vrtcu ali šoli. Pridobljena znanja uporabi v procesu medijskega opismenjevanja otrok, otroke usposobi za iskanje in uporabo medmrežnih virov. Študentka / študent se usposobi za učinkovito komuniciranje z otroki, sodelavci, nadrejenimi in starši.
Študentka / študent pridobi naslednja uporabna znanja:
- usposobljenost za uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije
- usposobljenost za pedagoško vodenje skupine / razreda
- znanja za usposabljanje učencev za učinkovito učenje, z uporabo novih in starih medijev
- sodelovanje z zaposlenimi, timsko delo v vrtčevskem ali šolskem kolektivu
- učinkovito komuniciranje s starši ter poznavanje in uporaba različnih oblik sodelovanja z njimi, vključno s sposobnostjo razreševanja konfliktov in sposobnostjo za ustvarjanje pozitivne komunikacijske klime
c) Refleksija
Študentka / študent se usposobi za refleksijo komunikacijskih procesov, ki potekajo v vzgojno-izobraževalnih institucijah.
Refleksivno razsežje pridobljenih znanj študentke / študenta vključuje:
- kritično presojo učinkov delovanja starih in novih medijev
- samorefleksijo sporočanja v razmerju do otrok, sodelavcev in nadrejenih ter staršev
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
- Laboratorijske vaje
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
- Aktivno sodelovanje – izvajanje laboratorijskih vaj
- Izpit
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Predavalnica z avdiovizuelno opremo.
Prostori za izvedbo laboratorijskih vaj – laboratorij.
Laboratorijska oprema.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitiran visokošolski učitelj in
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec – asistent
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije
Sprotni razgovori učitelja in asistenta s študenti
Ocenjevanje uspešnosti izvajanja predmeta (anonimna anketa študentov)
Analiza uspešnosti študentov pri izpitih
Učni načrt pripravil: doc. dr. Urban Vehovar
Novice
20. dec. | Novice
Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven
Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.
19. dec. | Novice
Obisk otrok iz Atletske šole
V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.
Dogodki
9. jan. | Dogodek Izola
SPEKULA: Otvoritev samostojne razstave Črtomir Frelih
17. jan. | Dogodek Koper
Urbani laboratorij: Študentske delavnice in razstava
17. jan. - 18. jan. | Dogodek Koper