Predšolska vzgoja
Specialna pedagogika
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: SPECIALNA PEDAGOGIKA
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: dr. Vanja Riccarda Kiswarday
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj): 7
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o vmeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program1. stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: tretji
10. Semester: šesti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | izvaja |
Predavanja (P) | 30 | 1 | učitelj |
seminarske vaje (SV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
integrirana praksa (IP) | 15 | 0,5 | sodelavec |
Priprave na prakso (PP) | 10 | 0,3 | sodelavec |
SKUPAJ | 85 | 2,8 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
oblika | število ur | število KT |
seminarska naloga (SN) | 45 | 1,5 |
Študij literature in virov (ŠL) | 30 | 1 |
izpit in priprava na izpit (PI) | 30 | 1 |
Nastopi in pedagoška praksa (NA) | 20 | 0,7 |
SKUPAJ | 125 | 4,2 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- opravljeni predmeti: Pedagoška psihologija in Razvojna psihologija.
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji:
Študent/-ka spoznava paradigmatske osnove ter bistvene značilnosti otrok s posebnimi potrebami. Spozna programe predšolske vzgoje, v katere se vključujejo otroci s posebnimi potrebami. Spozna bistvene razvojne značilnosti otrok s posebnimi potrebami ter možne prilagoditve in strokovno pomoč, ki jo je potrebno nuditi otrokom s posebnimi potrebami v predšolski vzgoji.
b) Splošne kompetence:
- prepoznavanje otrok s posebnimi potrebami;
- razvijanje zmožnosti za izdelavo individualiziranih programov s potrebnimi prilagoditvami v procesu predšolske vzgoje.
c) Predmetnospecifične kompetence:
- razvijanje spretnosti in sposobnosti za prepoznavanje otrok s posebnimi potrebami;
- poznavanje možnih prilagoditev in strokovne pomoči otrokom s posebnimi potrebami;
- sodelovanje v timu pri pripravi individualiziranih programov za otroke s posebnimi potrebami.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
Zgodovinski razvoj družbene skrbi za otroke s posebnimi potrebami
- nastanek prvih organiziranih oblik vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami;
- vzroki za nastanek nove paradigme vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami.
- Vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oziroma motenj v razvoju otrok
- etiologija in simptomatika;
- funkcionalna diagnostika.
- Prepoznavanje otrok s posebnimi potrebami
- timsko delo v procesu detekcije;
- sodelovanje v procesu usmerjanja.
- Vzgoja otrok s posebnimi potrebami
- različni programi predšolske vzgoje;
- priprava individualiziranih programov za otroke s posebnimi potrebami.
- Nastajanje nove paradigme vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami
- nastanek integracijske kulture;
- integracija-inkluzija kot vizija.
18. Literatura:
a. Osnovna literatura:
- Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v RS,(1995), Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport.
- Bojanin, S et al: (1984). Priručnik za procenu psihomotornog razvoja predškolske dece, Institut za mentalno zdravlje, Beograd.
- Galeša,M.: (1995). Specialna metodika individualizacije, Radovljica, Didakta.
- Galeša,M.: ( 1993). Osnove specialne didaktike, Radovljica, Didakta.
- Kovačević, V. et al: (1988). Osnove teorije defektologije, Zagreb, Fakultet za defektologijo.
- Opara, B.: (2005). Otroci s posebnimi potrebami v vrtcu in šoli, Ljubljana, Centerkontura.
- Opara, B.: ( 2002). Nekateri problemi terminologizacije, Ljubljana, Defektologica Slovenica, Drušrvo defektologov Slovenije.
- Pravilnik o organizaciji in načinu dela komisij za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami ter o kriterijih za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oziroma motenj otrok s posebnimi potrebami ( 2003). Uradni list RS št. 54.
- Pravilnik o postopku usmerjanja otrok s posebnimi potrebami ( 2003). Uradni list RS št. 54.
- Skala, A.: (1962). O vzgoji razvojno prizadetih otork, Ljubljana, DZS.
- Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (2000), Uradni list RS št. 54.
- Zakon o vrtcih (1996), Uradni list RS.
b. Dopolnilna literatura:
- Zbornik Osebe s posebnimi potrebami v procesu inkluzije ter vloge defektologov in specializiranih institucij (2002). Ljubljana, društvo defektologov Slovenije.
- Zbornik Integracije, inkluzija v vrtcu,osnovni in srednji šoli ( 2002). Ljubljana, Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije.
- Zbornik s simpozija Uresničevanje integracije v praksi ( 1997). Ljubljana, Društvo defektologov Slovenije.
c. Dodatna literatura:
- Zbornik referatov Družbena skrb za vzgojo, izobraževanje in socialno varstvo oseb s posebnimi potrebami ( 2000) Deset let pozneje, Društvo defektologov Slovenije ter Pedagoška fakulteta v Ljubljani.
19. Predvideni študijski dosežki:
a. Znanje in razumevanje:
- študent/ ka pozna vrsto in stopnje primanjkljajev, ovir oziroma motenj pri otrocih s posebnimi potrebami;
- zna grobo prepoznati otroka s posebnimi potrebami ter je usposobljen za sodelovanje v timu;
- zna razumeti otrokove posebne potrebe in pozna potrebne prilagoditve in pomoč;
- je usposobljen za oblikovanje ustreznih odnosov v vzgojni skupini, ki predstavljajo okolje za otroka s posebnimi potrebami.
b. Uporaba:
- sposoben je prepoznati posebne potrebe predšolskega otroka in jih upoštevati pri vzgojnem delu;
- sposoben je sodelovati pri pripravi individualiziranega programa.
c. Refleksija:
- zmožen je sproti preverjati ustreznost prilagoditve in strokovne pomoči otroku s posebnimi potrebami.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
Predavanja s seminarsko nalogo in študijem primera.
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Ustni izpit (študent/ka pokaže, kako uporabiti znanje v konkretnih situacijah, kako prepoznati otrokove posebne potrebe in kako mu prilagoditi vzgojno delo).
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
En grafoskop na skupino ter en projektor.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- habilitiran visokošolski učitelj in
- visokošolski sodelavec.
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
- sprotna evalvacija med potekom predavanj in vaj;
- evalvacijski vprašalnik ob zaključku.
Učni načrt pripravil: doc. dr. Božidar Opara
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper