Predšolska vzgoja
Lutke, drama, mediji
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: LUTKE, DRAMA, MEDIJI
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: doc. Jelena Sitar Cvetko
4. Število KT: 6
5. Učni jezik: slovenščina
Podatki o vmeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: tretji
10. Semester: peti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Obveznosti Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | izvaja |
predavanja (P) | 30 | 1 | učitelj |
Laboratorijske vaje (LV) | 30 | 1 | sodelavec |
Integrirana praksa IP | 15 | 0,5 | sodelavec |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
Oblika | število ur | Število KT |
projektna naloga (PN) | 45 | 1,5 |
Študij literature in virov (ŠL) | 30 | 1 |
izpit in priprava na izpit (PI) | 30 | 1 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- vpis v letnik
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji:
- Študent/-ka teoretično in praktično spoznava možnosti vključevanja lutk, drame in medijev v kurikulum predšolske vzgoje in se usposablja za samostojno delo z omenjenimi umetniškimi sredstvi v vrtcu.
b) Splošne kompetence:
- Sposobnosti za sintetično, analitično, ustvarjalno mišljenje ter reševanje problemov področja v povezavi z drugimi področji predmetnika.
- Razumevanje in uporaba specialno metodičnih znanj za doseganje kurikularnih ciljev v vrtcu.
- Estetska občutljivost in usposobljenost za aktivno in ustvarjalno delo na umetniških področjih
c) Predmetnospecifične kompetence:
- Sposobnost komunikacije skozi umetnost in z umetnostjo.
- Vključevanje umetniških vsebin za vzgojo doživljajske in estetske občutljivosti.
- Osnovno spoznanje o umetnosti kot zaželeni obliki komunikacije med otroki in odraslimi (neverbalna komunikacija z uporabo elementov teh umetnostnih vej), ki nadomesti frontalne, bolj stresne oblike komunikacije
- Osnovno znanje o obravnavanih umetniških vejah, skupne prvine in bistvene razlike med njimi, zlasti njihov pomen za razvoj predšolskega in šolskega otroka, ko jih sprejema in ko jih po svojih močeh (po)ustvarja.
- Smiselno povezovanje vsebin predmeta z drugimi predmeti in predmetnimi področji.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
Lutke:
- Izvor lutkovne umetnosti
- Osnovni obrisi razvoja in tehnologije raznih vrst lutk.
- Preproste lutkovne tehnike in osnove animacije.
- Likovne zakonitosti in materiali, organizacija prostora.
Drama:
- Gledališke zvrsti in simbolično sporočanje.
- Govor in scenske umetnosti.
- Pripoved, recitacija,dramatizacija, ilustrirana obnova.
- Gledališče kot socializacija in senzibiliziranje
Mediji:
- Razvoj filma in žanrov.
- Osnove filmske tehnologije – nastajanje filma.
- Filmi za otroke (animirani filmi, igrani filmi).
- Televizijske oddaje in video (spoti) namenjeni otrokom.
Otrok in umetnost:
- Pomen umetnosti v človekovem življenju.
- Razvoj umetnosti za otroke in z otroki.
- Komunikacija otroka z umetnostjo in skozi umetniško izražanje.
- Kulturna vzgoja, otrokova umetnostna ustvarjalnost, zmožnosti otrokovega dojemanja in izražanja.
- Simbolna igra z gledališkimi izraznimi sredstvi (lutka, maska, gib, govor, pantomima…).
- Vloga video in digitalne tehnike za otrokov vsestranski razvoj.
18. Literatura:
a) Osnovna literatura:
- Korošec, H., Majaron, E., (2002). Lutka iz vrtca v šolo.Ljubljana: Pef.
- Borota, B., Geršak, V., Korošec, H., Majaron, E. (2006): Otrok v svetu glasbe, plesa in lutk. Koper: Pedagoška fakulteta.
- Munitić, R., Kovačič, L., (1988). Dežela animiranih čudes. Ljubljana: DDU Univerzum.
- Lukan, B., (1998). Gledališki pojmovnik. Radovljica: Didakta.
b) Dopolnilna literatura:
- Bastašić, Z. (1990). Lutka ima i srce i pamet. Zagreb: Školska knjiga.
- Cvetko, I. (1996). Slovenske otroške prstne igre. Radovljica: Didakta.
- Zupančič, Z., (1993). Gledališki vademekum. Ljubljana: samozaložba
- Korošec, H. (1996). Radost gledaliških delavnic. Celje: Samozaložba.
- Sitar, J., (2001). Zgodbe za lutke in prste. Ljubljana: DZS.
c) Dodatna literatura:
- Bernier, M., O'Hare J., (ed.) (2005). Puppetry in education and therapy. Bloomington, Indiana: Authorhouse.
- Hunt, T., Renfro, N., (1982). Puppetry in Early Childhood Education. Austin, Texas: Nancy Renfro Studios.
- Parkinson, D. (2004). Film. Ljubljana: MK.
- Varl, B., (1995 – 1998). Moje lutke. Šentilj: Aristej.
- McCaslin, N., (2006). Creative drama in the classroom and beyond.
- Boston: Pearson Education.
- www.Youandmepuppets.com
19. Predvideni študijski dosežki:*
a) Znanje in razumevanje:
Študent/ka:
- Pozna značilnosti in razvoj posameznih umetniških področij predmeta.
- Pozna in razume pomen teh oblik ustvarjanja v človekovem življenju, za otrokovo socializacijo in odkrivanje kreativnosti.
- Pozna možnosti kreativnega vključevanja umetniških medijev v kurikul.
b) Uporaba:
- zna vključiti v delo v vrtcu/šoli na različnih področjih vzgojno-izobraževalnega procesa umetnostne oblike gledališča, lutk in medijskih umetnosti.
- samostojno uvaja ta izrazna komunikacijska področja v vsakdanje delo.
c) Refleksija:
Študent/ka:
- skozi umetniško delo razvija svojo ustvarjalnost, kritičnost in občutek odgovornosti
- sledi dogajanju in sam/a raziskuje in ovrednoti možnosti komunikacije z umetnostjo in skozi umetnost v vrtcu in zunaj njega.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
Predavanja potekajo ob vizualni podpori slikovnega in video gradiva iz poklicne izkušnje ter dela v vrtcu oz.šoli. Vaje potekajo kot delavnice z aktivnim sodelovanjem vseh študentov v timskih projektih, ki jih izvedejo v povezavi s kurikularnimi cilji v vrtcu oz. 1.r.devetletke.
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Sumativno ocenjevanje, ki ga sestavljajo:
ocena pisne refleksije ogleda umetniških del,
predstavitev in pisna evalvacija izvedenega projekta v vrtcu ali 1. razredu devetletke (timski),
pisni ali ustni izpit - poznavanje vsebin gledališko-lutkovnega področja v pedagoški praksi.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Za skupino:
- DVD in video predvajalnik
- televizija
- Video kamera
- Grafoskop
- Računalnik
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitiran visokošolski učitelj in
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
Evalvacija:
25. Metode in oblika evalvacije
Sprotna samoevalvacija, evalvacija s strani študentov, vzgojiteljic in mentorja ter študentsk anketa.
Učni načrt pripravila: viš. pred. mag. Helena Korošec, red.prof. Edi Majaron
Novice
20. dec. | Novice
Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven
Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.
19. dec. | Novice
Obisk otrok iz Atletske šole
V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.
Dogodki
9. jan. | Dogodek Izola
SPEKULA: Otvoritev samostojne razstave Črtomir Frelih
17. jan. | Dogodek Koper
Urbani laboratorij: Študentske delavnice in razstava
17. jan. - 18. jan. | Dogodek Koper