Predšolska vzgoja
Zgodnje učenje naravoslovja
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: ZGODNJE UČENJE NARAVOSLOVJA
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: doc. dr. Nives Kovač, dr. Nataša Dolenc-Orbanić, pred.
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj): 8
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o vmeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: Visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: drugi
10. Semester: četrti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | Izvaja |
Predavanja (P) | 30 | 1 | Učitelj |
Laboratorijske vaje (LV) | 30 | 1 | Sodelavec |
Integrirana praksa (IP) | 15 | 0,5 | Sodelavec |
Terenske vaje (TV) | 15 | 0,5 | Učitelj in sodelavec |
SKUPAJ | 90 | 3 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
Oblika | število ur | število KT |
Študij literature (ŠL) | 40 | 1,3 |
Izpit in priprava na izpit (PI) | 60 | 2 |
Krajši pisni izdelki (KPI) | 20 | 0,7 |
Seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
SKUPAJ | 150 | 5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- vpis v letnik
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji:
Študent/-ka spoznava zakonitosti vzgojno-izobraževalnega dela pri predmetu metodika začetnega naravoslovja ter se teoretično in praktično usposablja za samostojno delo v vrtcu.
- Sintetično, analitično, ustvarjalno in problemsko mišljenje.
- Poznavanje narave naravoslovja (posebnosti naravoslovja) v primerjavi z drugimi vedami.
- Razumevanje temeljnih naravoslovnih zakonov ter naravoslovnih postopkov.
- Poznavanje posebnosti razvoja razumevanja naravoslonih pojmov glede na razvojno stopnjo otrok.
- Poznavanje primernih didaktičnih pristopov za spodbujanje radovednosti in za odkrivanje okolja (področje narave v vrtcu) ter zakonitosti v naravi.
- Poznavanje primernih didaktičnih pristopov za prenos znanja na stopnji predšolske vzgoje.
- Sposobnost za samostojno načrtovanje, organizairanje in vodenje otrok pri dejavnostih s področja narave.
- Ustvarjalnost in iniciativnost pri izboru in pripravi vsebin ter izboru dejavnosti.
- Samokritičnost in sposobnost refleksije in samoocenjevanja ter prizadevanje za večjo kakovost.
- Razvijanje odnosa do narave in živih organizmov, ohranjanje in spoštovanje raznolikosti.
b) Splošne kompetence:
- Razumevanje osnovnih konceptov znanstvenih izhodišč stroke, ki študenta/-ko usmerjajo k analiziranju in reševanju problemov.
- Razvijanje naravoslovne zmožnosti in s tem povečevanje možnosti za zaposlitev, nadaljnje izobraževanje in prostočasne aktivnosti.
- Razvijanje zmožnosti za iskanje, izbiro in uporabo relevantnih podatkov in informacij izmed neskončnih možnosti, ki jih ponujajo pisni viri in sodobna tehnologija.
c) Predmetnospecifične kompetence:
- Razvijanje naravoslovnih spretnosti in sposobnosti.
- Poznavanje zakonitosti učno-vzgojnega procesa.
- Konceptualno razumevanje specialnodidaktičnega področja začetnega naravoslovja ter pridobitev praktičnih znanj za (zgodnje) učenje in poučevanje naravoslovja.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- pojem snov, teorija o delčni naravi snovi, lastnosti snovi, razvrščanje snovi, spreminjanje snovi (spreminjanje stanj, raztapljanje, kemijska reakcija)
- razvoj razumevanja pojma snov in spreminjanje snovi pri otrocih
- energijske spremembe spremljajo pojave
- medsebojno delovanje teles (sile)
- opisovanje in razvrščanje različnih gibanj
- vzroki za gibanje in posledice gibanj
- pogosti vremenski in astronomski pojavi
- svetloba in zvok, nastanek, razširjanje in zaznavanje ter spremljajoči pojavi
- povezava med živim in neživim svetom
- lastnosti žive narave
- poznavanje vzrokov za raznolikost in podobnost v naravi
- razvrščanje živih organizmov
- spremembe v okolju, povezane z letnimi časi
- značilnosti različnih ekosistemov (gozd, travnik, mlaka, morje, ...)
- didaktični pristopi: pri odkrivanju lastnosti snovi, predmetov (teles) in organizmov v otrokovem okolju in v naravi; pri razvijanju razumevanja pojavov v neživi naravi, procesov v živi naravi; za delo z otroci v neposrednem okolju (izkušenjsko učenje)
- metode vrednotenja in refleksije opravljenih dejavnosti
18. Literatura:
Osnovna literatura:
- Krnel. D., 1993: Zgodnje učenje naravoslovja,. Ljubljana: DZS.
- Krnel D., 2004: Pojmi in postopki pri spoznavanju okolja, priročnik z učitelje prvega triletja O.Š., Ljubljana: Modrijan
- Bajd B., s sod. 1998: Od doma do šole, učbenik za spoznavanje okolja, Ljubljana: Modrijan.
- Bajd B., s sdo. 1998: Od doma do šole, priročnik za učitelje, Ljubljana: Modrijan.
- Labinowicz E., 1989: Izvirni Piaget, Ljubljana: DZS.
- Marjanovič-Umek L., (urednik), 2001: Otrok v vrtcu, priročnik h kurikulu za vrtce, Maribor: Obzorja- Osnovnošolski učbeniki z naravoslovno vsebino.
Dopolnilna literatura:
- Naravoslovne revije: Naravoslovna solnica, Kemija v šoli, Fizika v šoli, GEA, Življenje in tehnika, Proteus, Science and Children, Science Scope: A Journal for Middle and Junior High School Science Teachers, The Science Teacher
Dodatna literatura:
- Harlow, R. in dr. (1995): Veselje z znanostjo, Drobne živali, Pomurska založba, Murska Sobota
- Harlow, R. in dr. (1992): Veselje z znanostjo, Letni časi, Pomurska založba, Murska Sobota
- Harlow, R. in dr. (1992): Veselje z znanostjo, Rast, Pomurska založba, Murska Sobota
- Harlow, R. in dr. (1995): Veselje z znanostjo, Drevesa in listi, Pomurska založba, Murska Sobota
- Kordi., T.: Biologija 7- Naše telo, DZS, Ljubljana
- Parker, S. (1992): Kako deluje narava, Založba obzorja Maribor, Maribor
- Panafieu, J. B. (1997): Evolucija, nenavadna družina, Tehniška založba Slovenije, Ljubljana
- Scott, M. (1994): Ekologija, Vodnik po rastlinskem in živalskem svetu, Tehniška založba Slovenije, Ljubljana
- Tarman, K. (1997): Biologija 6 . Ekologija, DZS, Ljubljana
- Walpole, B. in Ferbar, J. (1990): Veselje z znanostjo, Voda, Pomurska založba, Murska Sobota
19. Predvideni študijski dosežki:
Znanje in razumevanje:
- Pozna skupne značilnosti naravoslovja, metode raziskovanja.
- Razume temeljne naravoslovne zakone o živi in neživi naravi.
- Pozna različne razvrstitve snovi in jih ustrezno uporablja.
- Pozna najpogostejše snovi iz otrokovega okolja (voda, zrak, prst, kamnine, naravne in pridobljene materiale).
- Pozna pojem energije in razume vlogo energijskih sprememb pri naravnih procesih.
- Razume mehanizme medsebojnega delovanja teles (sile).
- Pozna različne vrste gibanj, vzroke zanje in njihove posledice.
- Pozna najpogostejše vremenske in astronomske pojave, vzroke zanje in njihove posledice.
- Pozna lastnosti svetlobe in zvoka, oddajnike, prenosnike in sprejemnike.
- Razume temeljne vzroke za podobnost in razlike med organizmi.
- Pozna soodvisnost žive in nežive narave.
- Pozna najznačilnejše organizme iz otrokovega okolja.
- Pozna naravoslovne postopke primerne za otroke v vrtcu.
Uporaba:
- Uporablja pridobljena znanja: za poglabljanje naravoslovnega znanja in za sledenju dogajanju v naravoslovnih vedah; pri ravnanju s snovmi, energijo, organizmi in drugimi dejavniki žive in nežive narave; pri presoji vsebin in dejavnosti za predšolske otroke; pri načrtovanju dela v vrtcu.
- Uporablja ustrezne pripomočke in literaturo ter vire iz bližnjega okolja.
- Načrtuje in izvaja dejavnosti, ki vodijo k oblikovanju temeljnih naravoslovnih pojmov (snov, energija, sila, gibanje, svetloba, zvok, organizem, rastlina, žival, …).
- Uporablja vsebini (dejavnostim) primerne didaktične pristope (npr. kognitivni konflikt).
- Povezuje znanja iz razvojne psihologije z odkrivanjem naravoslovnih zakonov.
- Povezuje področje naravoslovja z matematiko, jezikom, področjem umetnosti in drugimi področji.
- Spodbuja opazovanje sprememb (vremenskih in astronomskih) na dnevnem in nočnem nebu in usmerja pri iskanju razlag zanje.
- Vodi in usmerja raziskovalno in projektno delo otrok o pojavih v okolju.
- Načrtuje in izvaja dejavnosti, ki oblikujejo občutljivost in primeren odnos do okolja.
- Organizira okolje, ki je spodbudno za razvoj naravoslovnih pojmov in razvoj mišljenja.
- Načrtuje in izvaja dejavnosti, ki razvijajo pozornost do sprememb v naravi (časovne in krajevne).
- Uporablja ustrezne pripomočke in literaturo ter vire iz bližnjega okolja.
Refleksija:
Analizira in vrednoti svoje delo in delo otrok. Uporablja različne metode za refleksijo (portfelj, dnevnik, razstava,…)
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
- Predavanja, laboratorijske vaje, samostojno delo, uporaba ICT, individualne naloge, seminarske naloge, terenske vaje, nastopi v okviru integrirane prakse.
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
- Pogoji za opravljanje izpita: Opravljene LV, SV, TV, IP in individualne naloge.
- Ustno, pisno, praktično preverjanje znanja, seminarska naloga, poročila in izdelki.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
- Učilnica z avdio-vizualno opremo.
- Zbirka demonstracijskih eksperimentov.
- Zbirka učnih načrtov, učbenikov, delovnih zvezkov in priročnikov za učitelje, ostala naravoslovna literatura .
- Opremljen laboratorij za naravoslovje
- Po en mikroskop in stereolupa na 2 študenta.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitiran visokošolski učitelj
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
- 1 habilitiran laborant
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Študentska anketa, samoevalvacija, neposredni razgovori s študenti.
Učni načrt pripravili: viš. pred. mag. Claudio Battelli, viš. pred. dr. Ana Gostinčar Blagotinšek, doc. dr. Dušan Krnel
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper