Predšolska vzgoja
Pedagoška psihologija
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: PEDAGOŠKA PSIHOLOGIJA
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: doc. dr. Sonja Čotar Konrad
4. Število KT: 8
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o vmeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: drugi
10. Semester: četrti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika | število ur | število KT | izvaja |
predavanja (P) | 30 | 1 | učitelj |
seminarji (SE) | 15 | 0,5 | učitelj ali sodelavec |
laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
seminarske vaje (SV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
priprave na prakso (PP) | 10 | 0,3 | sodelavec |
SKUPAJ | 85 | 2,8 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
oblika | število ur | število KT |
seminarska naloga (portfolio) (SN) | 60 | 2 |
izpit in priprava nanj (PI) | 45 | 1,5 |
nastop in pedagoška praksa (NA) | 50 | 1,7 |
SKUPAJ | 155 | 5,2 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
Vpis v letnik.
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a. Učni cilji:
- Spoznavanje različnih področij pedagoške psihologije ter razumevanje in fleksibilna uporaba znanja in procesov pedagoške psihologije pri pedagoškem delu s predšolskimi otroki.
- Spoznavanje učenja kot kompleksnega in kontinuiranega procesa ter značilnosti učenja predšolskih in mlajših šolskih otrok.
- Usposabljanje za analizo in razumevanje lastnih pedagoških ravnanj s ciljem spodbujanja poklicne samopodobe in izboljšanja kakovosti lastne prakse.
b. Splošne kompetence:
- prepoznavanje in upoštevanje razlik med otroki, njihove individualne potrebe in posebnosti;
- razumevanje različnih psiholoških dejavnikov (kognitivnih in nekognitivnih), ki vplivajo na proces učenja;
- motiviranje otrok, spodbujanje celostnega razvoja in skrb za razvoj pozitivne učne samopodobe;
- razvijanje komunikacijskih spretnosti in razvijanje občutljivosti za dogajanje skupini;
- oblikovanje ustreznih povratnih informacij otrokom o njihovem delu in dosežkih.
c. Predmetno specifične kompetence:
- poznavanje različnih učnih srategij za uravnavanje lasnega učenja;
- sodbujanje in razvijane različnih čustvenih spretnosti za kvalitetne medosebne odnose;
- spoznavanje osnovnih elementov skupinske dinamike in različnih vidikov medosebnih konfliktov ter usposabljanje za njihovo učinkovito reševanje;
- usposabljanje za učinkovito sodelovanje s sodelavci in starši (timsko delo);
- spodbujanje kritičnega razmišljanja, jasnega izražanja mnenj, poslušanja in upoštevanja drugih;
- poznavanje temeljnih značilnosti opisnega ocenjevanja in usposobljenost oblikovanja opisne ocene pri posameznih predmetih v prvem razredu osnovne šole;
- pomen avtonomnosti, evavacije in (samo)refleksivnosti in prizadevanje za kakovost lastne pedagoške prakse.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine:
Pedagoška psihologija.
- vloga in cilji pedagoške psihologije v izobraževanju vzgojiteljic/vzgojiteljev predšolskih otrok;
- pedagoško psihološka metodologija.
Učenje.
- Opredelitve in pojmovanja učenja. Transfer pri učenju. Pomnjenje in pozabljanje. Zorenje in učenje.
- Dejavniki uspešnega učenja. Učenje učenja, učne navade, učni stili. Neposredni in posredni dejavniki učne uspešnosti.
- Značilnosti zgodnjega učenja. Vzgojno izobraževalna stališča in poučevanje predšolskih in mlajših šolskih otrok.
Motivacija in učenje.
- Notranja in zunanja motivacija. Razvijanje notranje motivacije v predšolskem in zgodnjem šolskem obdobju.
- Vpliv samopodobe na motivacijo za učenje.
Individualne razlike pri učenju.
- Sposobnosti. Različna pojmovanja.. Sposobnosti, učenje in učna uspešnost.
- Ustvarjalnost in učenje. Metode in tehnike ustvarjalnega mišljenja.
- Nadarjenost. Ugotavljanje in spodbujanje nadarjenih otrok doma, v vrtcu in v šoli.
- Razvoj čustvenih spretnosti in učenje.
- Stres, utrujenost in sproščanje.
Komunikacija in interakcija v vrtcu.
- Osnove pedagoško psihološke komunikologije. Besedna in nebesedna komunikacija.
- Skupinska dinamika. Klima v skupini. Reševanje konfliktov v pedagoški situaciji.
- Sodelovanje med vzgojiteljicami/vzgojitelji v vrtcu ter med vzgojiteljico/vzgojiteljem in učiteljico/učiteljem v 1. razredu osnovne šole (timsko delo). Vzgojiteljica/vzgojitelj v devetletki - utemeljitve. Psihološke razsežnosti dela v prvem razredu.
- Sodelovanje s starši.
- Opisno ocenjevanje.
- Spremljanje in ocenjevanje otrokovega napredka v osnovni šoli. Vzgojiteljičina/vzgojiteljeva opravila pri opisnem ocenjevanju.
18. Literatura:
a) Osnovna literatura:
- Pečjak, S., Košir, K. (2002). Poglavja iz pedagoške psihologije: izbrane teme. Ljubljana: Oddelek za psihologijo Filozofske fakultete.
- Juriševič, M. (1999). Spodbujajmo razvoj zdrave otrokove samopodobe na začetku šolanja. Ljubljana: Tempus Respect in Pedagoška fakulteta v Ljubljani.
- Marentič Požarnik, B. (2000). Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS.
- Razdevšek-Pučko, C. (1999). Opisno ocenjevanje. Ljubljana: Tempus Respect in Pedagoška fakulteta v Ljubljani.
- Rose, C., Goll, L. (1993). Umetnost učenja. Ljubljana: Tangram.
b) Dodatna literatura:
- Russel, P. (1986). Knjiga o možganih. Ljubljana: DZS.
- Buzan, T., Israel, L. (1993). Moč možganov za otroke. Ljubljana: Artur.
- Pečjak, V. (1987). Misliti, delati, živeti ustvarjalno. Ljubljana: DZS.
- Gordon, T. (1989). Trening večje učinkovitosti za učitelje. Ljubljana: Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše.
- Gordon, T., Uranjek, A. (1989). Družinski pogovori. Ljubljana: Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše.
- Lipičnik-Vodopivec, J. (1996). Med starši in vzgojitelji ni mogoče ne komunicirati. Ljubljana: Misch, Oblak in Schwarz. (str. 49-115).
- Marentič-Požarnik, B., Magajna, L. in Peklaj, C. (1995). Izziv raznolikosti; stili spoznavanja, učenja, mišljenja. Nova Gorica: Educa.
c) Dopolnilna literatura:
- Domače in tuje strokovne revije s področja psihologije, pedagogike ter vzgoje in izobraževanja (Psihološka obzorja, Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, Sodobna pedagogika, Vzgoja in izobraževanje, Educa,…).
19. Predvideni študijski dosežki:*
a) Znanje in razumevanje:
- pozna in razume psihološke zakonitosti vzgojno-izobraževalnega procesa in potrebe otrok;
- pozna in razume kompleksno interakcijsko delovanje dejavnikov učenja in značilnosti učenja v zgodnjem otroštvu;
- pozna načela učinkovite komunikacije, značilnosti skupinskega in timskega dela;
- pozna temeljne značilnosti in načela opisnega ocenjevanja znanja.
b. Uporaba:
- zna motivirati otroke, jih usmerjati in razvijati radovednost na različnih področjih udejstvovanja;
- je uspodobljen za učinkovito delovanje v skupini in reševanje konfliktov;
- zavzema se za učinkovito sodelovanje s starši in sodelavci ;
- zna oblikovati povratno informacijo o otrokovem dosežku in napredku ter oblikovati opisno oceno pri posameznih predmetih (področjih) na razredni stopnji;
- zna oblikovati portfolijo za namene spremljanja latnega profesionalnega razvoja.
c. Refleksija:
- ozavešča lastna pedagoška ravnanja;
- kritično ovrednoti različne (lastne in opazovane) pedagoške izkušnje;
- spremlja in reflektira aktualno pedagoško problematiko.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
- predavanja z aktivno udeležbo študentov (razlaga, diskusija, vprašanja, primeri iz prakse),
- laboratorijske vaje so interaktivne narave, temeljijo na izkustvenih metodah učenja (analiza izkušenj, opazovanje, igra vlog, timsko delo in sodelovalno učenje, samoevalvacija, refleksija).
- seminarske vaje, v vsebinski povezavi s pedagoško prakso (refleksija učnih izkušenj s prakse, projektno delo, timsko delo, metode kritičnega mišljenja,
- konzultacije ,
- izdelava portfolija,
- praktično - pedagoško usposabljanje v vrtcu v obliki hospitacij, integrirane prakse, pedagoške prakse.
21. Uporabljeni načini preverjanja in ocenjevanja znanja:
- portfolijo, ki predstavlja mapo vseh izdelkov in dosežkov, nastalih v teku študija predmeta – seminarska naloga, poročila laboratorijskih vaj in integrirane prakse;
- refleksije (30%);
- pisni izpit (50%);
- ustni zagovor (20%).
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine:
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta:
Za predavanja, seminarske vaje in laboratorijske vaje je potrebna standardna učilnica z IKT opremo. Integrirana praksa se izvaja v obliki aktivne udeležbe študentov v vrtcu, pedagoška praksa se izvaja v strnjeni obliki v vrtcu oziroma v prvem razredu osnovne šole,.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta:
Nosilec predmeta je habilitirani učitelj za predmet pedagoška psihologija. Pri laboratorijskih in seminarskih vajah sodelujejo tudi sodelavci za področje pedagoška psihologija. Pri hospitacijah v okviru pedagoške prakse in integrirane prakse v vrtcu in drugih ustanovah sodelujejo mentorji vzgojitelji in drugi strokovnjaki.
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije:
Sprotne evalvacije študentov in samoevalvacija.
Učni načrt pripravila: asist. mag. Petra Dolenc
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper