Predšolska vzgoja
Slovenski jezik 2
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: SLOVENSKI JEZIK 2
2. Šifra predmeta:
3. Nosilki predmeta: izr. prof. dr. Sonja Starc
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj): 3
5. Učni jezik:
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: drugi
10. Semester: tretji
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | izvaja |
predavanja (P) | 15 | 0,5 | učitelj |
Seminarske vaje (SV) | 30 | 1 | sodelavec |
SKUPAJ | 45 | 1,5 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
oblika | število ur | število KT |
Študij literature (ŠL) | 15 | 0,5 |
izpit in priprava nanj (PI) | 30 | 1 |
SKUPAJ | 45 | 1,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- vpis v letnik
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji:
Študent/ka spozna in usvoji možne načine tvorbe izreka in kasneje besedila, ki jih ponuja slovenski jezik;
usvoji vedenje o naravnem in strokovnem govoru (meta jeziku);
poglobi in usvoji zmožnosti tvorjenja in razumavanja povedi/besedila:
poglobi vedenje o glasovnih, oblikoslovnih in skladenjskih lastnostih slovenskega jezika ob pravopisnih in pravorečnih poglavjih;
uzavesti razmerje med pomensko podstavo in izrazno realizacijo;
spozna in ozavesti pragmatične interpretativne pretvorbe dobesednega pomena v ilokucijska dejanja;
spozna in zna uporabiti posredna govorna dejanja;
seznani se z razvojem metaforizacije v otrokovem govor;
poglobi zmožnost interpretativnega branja;
usvoji značilnosti tvorbe strokovnega besedila (diplomske naloge) in jih znati uporabiti,
opazuje in spoznava jezik kot družbeni pojav, in sicer vlogo jezika pri oblikovanju skupinske identitete, družbeni položaj slovenskega jezika v Sloveniji in pri avtohtonih slovenskih narodnih skupnosti, zlasti pa vlogo jezika v vzgojno-izobraželnem procesu.
b) Splošne kompetence:
- utrjevanje jezikovne zmožnosti in s tem povečevanje zmožnosti za uspešno sporazumevanje v razredu;
- razvijanje zmožnosti za iskanje, izbiro in uporabo relevantnih podatkov, ki jih ponujajo pisni viri in sodobna tehnologija.
c) Predmetnospecifične kompetence:
- zmožnost izbire ustreznih jezikovnih znakov za tvorbo posrednega govornega dejanj;
- zmožnost tvorbe smiselne povedi in besedila in zmožnost zavestnega upoštevanja oblikoslovnih in skladenjskih zakonitosti slovenščine ter pravopisnih načel;
- zmožnost oblikovanja strokovnega besedila (diplomske naloge).
- zmožnost interpretativnega branja;
- zmožnost spodbujanja otrokovega poslušanja in odzivanja na prebrano besedilo;
- razvijanje komunikacijskih spretnosti in sposobnosti navezovanja stikov;
- razumevanje vloge jezika pri oblikovanju etnične identitete; razumevanje vloge jezika v vzgojno-izobraževalnem procesu v Sloveniji in pri slovenskih narodnih skupnostih;
- seznanjanje z jezikom okolja.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Komunikacijska shema (po Jakobsonovem modelu).
- Govorna dejanja. Izbor jezikovnih sredstev za doseganje komunikacijske namernosti in ustvarjanje ilokucijske moči izreka.
- Tvorba in razumavanje povedi (izreka)/besedila: glasovne, oblikoslovne in skladenjske lastnosti slovenskega jezika ob pravopisnih in pravorečnih poglavjih;
- Pomenska podstava in izrazna realizacija.
- Posredna govorna dejanja.
- Razvoj metaforizacije v otrokovem govoru.
- Tvorba strokovnega besedila (diplomske naloge).
- Jezik kot družbeni pojav: vloga jezika pri oblikovanju skupinske identitete, družbeni položaj slovenščine v Sloveniji in pri avtohtonih slovenskih narodnih skupnostih ter jezikovno varstvo narodnih skupnosti in etnične skupine v Sloveniji; položaj jezika v vzgojno-izobraževalnih ustanovah (učni jezik, učni predmet), vloga učnega jezika pri razvijanju jezikovne zmožnosti, odnosa do jezika, govornih navad.
- Jezik okolja
18. Literatura:
Osnovna literatura:
- Kaučič Baša, Majda (2004): Izbrana poglavja iz fonetike in besedoslovja. Izročki predavanj. Koper: PEF.
- Marjanovič Umek, Ljubica, Kranjc, Simona, Fekonja, Urška (2006): Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Založba Izolit. (Poglavje o metaforizaciji v otrokovem govoru)
- Starc, Sonja (2005): Poglavja iz besediloslovja. Izročki predavanj. Koper: FHŠ. (Izbrana poglavja).
- Toporišič. Jože (2000): Slovenska slovnica. (Izbrana poglavja). Maribor: Obzorja.
Dopolnilna literatura:
- Kunst Gnamuš, Olga (1995): Teorija sporazumevanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Center diskurzivnih študij.
- Toporišič, Jože (2000): Slovenska slovnica. Maribor: Obzorja. (Izbrana poglavja)
Dodatna literatura:
- Kranjc, Simona (2006): Poglavja iz skladnje otroškega govora.
- Kunst Gnamuš, Olga 1984: Govorno dejanje – družbeno dejanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut pri Univerzi Edvarda Kardelja.
19. Predvideni študijski dosežki:*
- Znanje in razumevanje:
- Uporaba:
- Refleksija:
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
Oblike dela:
- Frontalna oblika poučevanja
- Delo v manjših skupinah
- Samostojno delo študentov
Metode dela:
- Razlaga
- Pogovor/ razprava
- Delo z besedilom
- Proučevanje primera
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Pisni izpit, v katerem študent z odgovori odprtega tipa kritično presoja in teoretično utemeljuje praktične zglede.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine:
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Projektor LCD, elektronska verzija jezikovnih priročnikov
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitirani visokošolski učitelj
- (in 1 habilitirani visokošolski sodelavec)
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Pogovori izvajalk s študenti
Anketni vprašalnik študentov
Učni načrt pripravili: viš. pred. dr. Sonja Starc, izr. prof. dr. Majda Kaučič-Baša
Novice
20. dec. | Novice
Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven
Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.
19. dec. | Novice
Obisk otrok iz Atletske šole
V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.
Dogodki
9. jan. | Dogodek Izola
SPEKULA: Otvoritev samostojne razstave Črtomir Frelih
17. jan. | Dogodek Koper
Urbani laboratorij: Študentske delavnice in razstava
17. jan. - 18. jan. | Dogodek Koper