Predšolska vzgoja

Mladinska književnost

 
Splošne informacije:

Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: MLADINSKA KNJIŽEVNOST
2. Koda predmeta:
3. Nosilec predmeta: doc. dr. Barbara Zorman
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski

Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje
8. Vrsta predmeta: obvezni
9. Letnik študija: prvi
10. Semester: drugi
11. Študijska smer:
12. Steber programa:

Obveznosti

13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):

Oblika izvedbe

Število ur

Število KT

Izvajalec

Predavanja (P)

45

1,5

učitelj

Seminar (SE)

15

0,5

učitelj in sodelavec

Seminarske vaje (SV)

15

0,5

Sodelovec

Skupaj

75

2,5

Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.

 

14. Samostojno študentovo delo:

Oblika aktivnosti

Število ur

Število KT

Seminarska naloga (SN)

45

1,5

Študij literature (ŠL)

30

1

izpit in priprava na izpit (IP)

30

1

SKUPAJ

105

3,5

 

Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:

  • Vpis v letnik.


16. Učni cilji predmeta in kompetence:
Cilji:

  • se teoretično in praktično usposablja za samostojno delo v vrtcu in v 1. razredu devetletne osnovne šole;
  • seznani se s cilji, z vsebinami in metodami književne vzgoje v vrtcu in v 1. razredu
  • devetletne osnovne šole,
  • seznani se z analizo umetnostnega besedila in s pristopi k analizi besedila,
  • usposobi se za govorno nastopanje (pripovedovanje, deklamiranje, recitiranje, interpretativno branje),
  • spozna zakonitosti simbolne igre in njen pomen v razvoju otrokovega govora,
  • seznani se z mladinsko književnostjo, podrobneje spozna predvsem tiste literarne zvrsti in oblike, ki ustrezajo čustvenim in spoznavnim zmožnostim ter estetskozaznavnim posebnostim predšolskega otroka,
  • usvoji načine za ustrezno posredovanje literarnih besedil iz slikaniške zvrsti knjige, obsežnejših knjižnih del in iz revialnega tiska za mladino,
  • spozna pomen razvijanja bralne kulture, (pred)bralnih zmožnosti in strategij poslušanja v predšolskem obdobju,
  • razvija zanimanje za samostojno raziskovalno in svetovalno delo,
  • na vajah in praksi se usposablja za samostojno pedagoško delo.


Splošne kompetence:
Študent(ka):

  • Širi splošno razgledanost ter kritično presoja pridobljene informacije.
  • Se sooča z jezikovno in kulturno raznolikim življenjskim okoljem, pri čemer razvija pozitiven, strpen odnos do različnosti, poglablja razumevanje lastnega jezika in kulture ter pridobiva čustvene, moralne in etične vrednote.
  • Razvija sposobnost za samostojno učenje, samorefleksijo in odgovornost za lastno učenje in delo.
  • Se seznanjanja z uporabo knjižničnih virov in elektronskih medijev ter z najpomembnejšimi metodami in učnimi tehnikami ob upoštevanju.


Predmetnospecifične kompetence:

  • usposobi se za govorno nastopanje (pripovedovanje, deklamiranje, recitiranje, interpretativno branje),
  • spozna zakonitosti simbolne igre in njen pomen v razvoju otrokovega govora,
  • seznani se z mladinsko književnostjo, podrobneje spozna predvsem tiste literarne zvrsti in oblike, ki ustrezajo čustvenim in spoznavnim zmožnostim ter estetskozaznavnim posebnostim predšolskega otroka,
  • usvoji načine za ustrezno posredovanje literarnih besedil iz slikaniške zvrsti knjige, obsežnejših knjižnih del in iz revialnega tiska za mladino,
  • spozna pomen razvijanja bralne kulture, (pred)bralnih zmožnosti in strategij poslušanja v predšolskem obdobju,
  • razvija zanimanje za samostojno raziskovalno in svetovalno delo,
  • na vajah in praksi se usposablja za samostojno pedagoško delo.


Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine:
Teoretična opredelitev mladinske književnosti kot svojevrstnega področja literature in problematika njenega sprejemnika: predšolski otrok in razvojne faze njegovega odnosa do knjige in njene likovno-tekstovne informacije. Slikanica kot poglavitni nosilec estetske informacije sprejemnikom v predšolskem obdobju: tipologija slikanice; literarno- in likovnoestetska vloga slikanice; literarni in likovni kič v slikanici; slikanica in strip.
Igra, predvsem igra vlog, kot najvišja raven simbolne igre, pomembne za razvoj jezika na višji stopnji.
Načela dialoškosti pri sprejemanju mladinske književnosti: igra kot besedilotvorna prvina in kot način odziva na besedilo.
Pesništvo: ljudska otroška pesem, njene oblike in tematske zvrsti; njena tvorna povezava z umetnim pesništvom. Umetno pesništvo za otroke od začetkov, prek različnih razvojnih stopenj v 19. st. (Levstik) in v 1. polovici 20. st. (Župančič idr.) do sodobne poezije: tipični motivi oz. tematike; zvočne, ritmične, jezikovno-slogovne značilnosti in dojemanje predšolskega otroka.
Pripovedništvo: ljudska pravljica in pripovedka; prvine, ki oblikam proznega ljudskega izročila omogočajo doživljajski stik s sodobnim predšolskim otrokom; priredbe za otroke. Umetna pravljica (klasična in sodobna) s poudarkom na tematiziranju otroškega doživljajskega sveta in igre; odzivnost v predšolski dobi (pravljična doba). Realistična pripoved in predšolski otrok.
Dramatika: lutkovna igra; gledališka igra; radijska igra; TV-igra; risani in igrani film za otroke.
Mladinska periodika: njena vloga in funkcija v predšolski dobi.
Neknjižno gradivo: vidiki izbora in oblike posredovanja avdio-vizualnega in igralnega gradiva z ustreznimi literarnimi vsebinami.
Načrtovanje književne vzgoje v vrtcu in v 1. razredu devetletne osnovne šole: globalni cilji ter dejavnosti otroka v prvem (od 1. do 3. leta) in drugem obdobju (od 3. do 6. leta), navedeni v Kurikulu za vrtce (1999); splošni cilji in operativni cilji v 1. razredu devetletne osnovne šole, navedeni v Učnem načrtu za slovenščino v devetletni osnovni šoli; vloga vzgojitelja/-ice pri književni vzgoji.

18. Literatura:
Osnovna literatura:

  • Grafenauer, N. (1987). Igra v pesništvu za otroke. Otrok in knjiga. Maribor: Založba Obzorja, št. 2, 30—35.
  • Kobe, M. (1987). Pogledi na mladinsko književnost. Ljubljana: Mladinska književnost.
  • Kordigel, M., Jamnik, T. (1999). Književna vzgoja v vrtcu. Ljubljana: DZS.
  • Kranjc, S., Saksida, I. (2000). Področje jezika v kurikulu za vrtce. V: Otrok v vrtcu (ur. L. Marjanovič Umek). Maribor: Založba Obzorja.
  • Kurikulum za vrtce (1999). Pogl. Jezik. Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo, Urad za šolstvo, 15—19.
  • Medved Udovič, V. (2005): Z recepcijo slikanice do učinkovite pismenosti. Sodobna pedagogika: letn. 56, posebna izdaja, str. 80-95.
  • Učni načrt za slovenščino (delo v 1. razredu devetletne osnovne šole) (1998). Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo, Urad za šolstvo.


Dopolnilna literatura:

  • Hazard, P. (1974). Knjige, otroci in odrasli ljudje. Ljubljana: Mladinska knjiga (Otrok in knjiga, 3).
  • Jamnik, T. (1994). Knjižna vzgoja. Ljubljana: ZRSŠŠ. (O knjižni vzgoji, tematska razvrstitev besedil.).
  • Kunić, I. (1990). Kultura dječjeg govornog i scenskog stvaralaštva. Zagreb: Školska knjiga.
  • Šircelj, M., Kobe, M., Gerlovič, A. (1972). Ura pravljic. Ljubljana.
  • Vogelnik, M. (1990). Ura je ena, medved še spi. Slovenske ljudske naštevanke, odštevanke in izštevanke, igre in poigranke, nagajivke in posmehulje. Ljubljana: Mladinska knjiga.


Dodatna literatura:

  • Kobe, M. (1999, 2000). Sodobna pravljica. Otrok in knjiga, št. 47, 5—11, št. 48, 5—12, št. 49, 5—12.
  • Luthar, B. (1995). Ponudba identitet na TV. Informacije ZPMS, št. 3, 27—36.
  • Marjanovič Umek, L. (1998). Razvoj jezika v simbolni (domišljijski) igri predšolskega otroka. Uporabno jezikoslovje, št. 5 (Usvajanje in učenje jezika), 20—26.
  • Medved Udovič, V. (2000). Gledališke/dramske dejavnosti v osnovni šoli. V: Igra videza. Ljubljana: Rokus. 49—61.
  • Saksida, I. (1999). Bogastvo poetik in podob. Otrok in knjiga, št. 47, 12—24.


19. Predvideni študijski dosežki:
a. Znanje in razumevanje:
Študent(ka) se seznani s temeljnimi teorijami otrokovega govornega razvoja, spozna metode za razvijanje poimenovalne, slovnične in pravorečne zmožnosti otrok v vrtcu, načine razvijanja in spodbujanja porajajoče se pismenosti ter metode za razvijanje predopismenjevanja.
Pridobi temeljna znanja s področja kognitivnega in govornega razvoja otrok v vrtcu. s knjižnimi oz. neknjižnimi zvrstmi jezika. Seznani se z načini razvijanja poimenovalne, slovnične in pravorečne zmožnosti otrok v vrtcu. Spozna načine razvijanja in spodbujanja porajajoče se pismenosti in predopismenjevanja ter načine razvijanja spoznavne zmožnosti o jeziku pri otrocih v vrtcu.
Pregleda in kritično ovrednoti Kurikulum za vrtce ter Učni načrt za slovenščino, in sicer tiste vsebine, ki zadevajo delo v prvem razredu devetletne osnovne šole. Loči sporazumevanje vs. sporočanje, in se seznani z različnimi načini razvijanja/spodbujanja sporazumevalne dejavnosti (poudarek na govorjenju in poslušanju ter vrstah poslušanja), govornih dejanj, z načeli govornega nastopanja, s pogovorom in pogovornimi strategijami, menjavanjem vlog ter pogovorom v vrtcu.

b. Uporaba:
Vsebine prenese v praktično delo v skupini otrok. Napiše pripravo za dejavnosti s področja jezika. Nastopi pred skupino študentov/-k (igra vlog), analiza lasten nastop in učno pripravo ter nastope in učne priprave drugih.

c. Refleksija:
S pridobljenim znanjem o metodah, tehnikah in strategijah jezikovnega znanja študent(ka) analizira in preoblikuje že znane možnosti razvijanja in vrednotenja jezikovnega znanja.

Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:
Razlaga.
Razgovor/diskusija/debata.
Proučevanje primera/samostojna analiza.
Individualni študij predpisane literature.
Individualna in/ali skupinska izdelava seminarja.
Individualne in skupinske konzultacije.
Individualna evalvacija in refleksija lastnega dela.

21. Načini preverjanja znanja:
Prisotnost pri LV (80%), opravljena in predstavljena mini nastop ter nastop v neposredni pedagoški praksi in napisana refleksija o lastnem delu je pogoj za opravljanje pisnega/ustnega izpita.
Pisni/ustni izpit (60% ocene),
Mini nastop: pisna priprava, predstavitev pred študenti in pisna refleksija (20% ocene),
Nastop v neposredni pedagoški praksi in pisna refleksija svojega nastopa ter nastopa sošolcev (20% ocene)

Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.

23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Standardna predavalnica z AV opremo in računalnikom za laboratorijske vaje, integrirana praksa pa se izvaja v neposrednem pedagoškem procesu.

24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
1 habilitiran visokošolski učitelj in 1 habilitiran visokošolski sodelavec.

Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Evalvacija izvedbe predmeta, anketiranje študentov ob zaključku izvedbe, razgovori študentov z izvajalci predmeta, evalvacija na ravni zavoda, analiza uspešnosti študentov pri predmetu v okviru oddelkov


Učni načrt pripravila: doc. dr. Vida Medved Udovič

icon open book

Novice

20. dec. | Novice

Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven

Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.

19. dec. | Novice

Obisk otrok iz Atletske šole

V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.

icon arrow more

Dogodki