Predšolska vzgoja
Razvojna psihologija
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: RAZVOJNA PSIHOLOGIJA
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: dr. Sonja Čotar Konrad
4. Število KT: 8
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o vmeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: prvi
10. Semester: drugi
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | izvaja |
Predavanja (P) | 45 | 1,5 | učitelj |
Seminarske vaje (SV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
Laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
Priprave na prakso (PP) | 10 | 0,3 | sodelavec |
SKUPAJ | 85 | 2,8 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
Oblika | število ur | število KT |
seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
izpit in priprava na izpit (PI) | 45 | 1,5 |
Študij literature in virov (SL) | 30 | 1 |
Nastopi, pedagoška praksa (NA) | 50 | 1,7 |
SKUPAJ | 155 | 5,2 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- vpis v letnik
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a. Cilji:
Študent/ka razume sodobna spoznanja o poteku in dejavnikih razvoja človeka od spočetja do smrti. Podrobneje razume razvojno-psihološke značilnosti zgodnjega otroštva in mlajšega šolarja, individualne razlike in ukrepe v korist razvoja individualnega otroka v konkretnem okolju vrtca in prvega razreda devetletke.
Usposobi se za fleksibilno uporabo znanja iz razvojne psihologije v praksi, za ustvarjanje spodbudnega igralnega okolja in medsebojnih odnosov ter učinkovito reševanje problemov.
b. Splošne kompetence:
- poznavanje in razumevanje razvojnih zakonitosti, razlik in potreb posameznika;
- občutljivost/odprtost za ljudi in socialne interakcije;
- poznavanje, razumevanje, usmerjenost v inkluzivno, nediskriminativno delo, multikulturnost;
- razumevanje individualnih vrednot in vrednotnih sistemov, občutljivost za profesionalno-etična vprašanja;
- sodelovalno/timsko delo;
- fleksibilna uporaba znanja v praksi;
- sintetično, analitično, ustvarjalno mišljenje ter reševanje problemov.
c. Predmetnospecifične kompetence:
- uporaba znanja iz razvojne psihologije v praksi;
- oblikovanje celovite ocene potreb posameznika oz. skupine, njihovih močnih in šibkih področij ob upoštevanju okoljskih dejavnikov (fizičnih, socialnih, kulturnih) z ustreznimi postopki in instrumenti;
- poznavanje, kritično vrednotenje in uporaba teorij o otroštvu, razvoju in učenju pri načrtovanju, izvajanju in evalvaciji vzgojnega dela;
- opazovanje in spremljanje dosežkov, napredka in razvoja otrok;
- prepoznavanje in upoštevanje individualnih potreb in drugih razlik med otroki (v osebnostnih lastnostih, sposobnostih, zmožnostih, kognitivnih stilih, družinskem oz. socialno-kulturnem okolju ...) pri vzgojnem delu;
- nudenje čustvene varnosti otrokom in spodbujanje samostojnosti v skladu z njihovo zrelostjo;
- ustvarjanje spodbudnega igralnega okolja in medsebojnih odnosov ter učinkovito reševanje problemov;
- komunikacijskih spretnosti in sposobnosti navezovanja stikov z otroki in starši;
- interdisciplinarno povezovanje vsebin.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Psihološke teorije razvoja.
- Posamezna razvojna obdobja od spočetja do smrti s poudarkom na predšolskem otroku. Potek, posebnosti in kritične faze razvoja. Individualne razlike.
- Razvoj osebnosti. Telesni, socialno-emocionalni, kognitivni in moralni razvoj.
- Uporaba teoretskih konceptov za delo v vrtcu.
- Različni načini otrokovega izražanja – razvojni vidik igre in risbe.
- Otroci s posebnimi potrebami.
- Pomen otroških prijateljstev.
- Čustva v otroštvu in kako z njimi ravnati.
- Agresivnost, strah, anksioznost v vrtcu.
- Mentalno-higienski pogoji razvoja (družina, vrtec) in vzgojiteljevo preventivno delo.
- Empatija in komunikacija v vrtcu in njena vloga v razvoju posameznika.
- Pomoč otroku v stiski.
- Učiteljeva refleksija lastnih osebnostnih lastnosti in njegove razvojne možnosti.
18. Literatura:
a. Osnovna literatura:
- Batistič, Z. M. (2000). Teorije v razvojni psihologiji. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.
- Papalia, D. E., Olds, S. W., Feldman, R. D. (2003). Otrokov svet – Otrokov razvoj od spočetja do konca mladostništva. Ljubljana: Educy. ali
- Marjanovič, U. L., Zupančič, M. (ur.) (2004). Razvojna psihologija. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete.
- Pergar, K. M. (2005). Šola in otrokov razvoj – Mlajši otrok v šoli. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. (ponatis)
b. Dopolnilna literatura: /
c. Dodatna literatura: /
19. Predvideni študijski dosežki:*
a. Znanje in razumevanje:
Poznavanje in ustrezno navajanje osnovnih pojmov stroke, teorij in pogledov na stroko. Razumevanje teoretičnih in praktičnih problemov stroke. Razumevanje konceptov stroke. Identifikacija aktualne problematike stroke.
b. Uporaba:
Pri predmetu pridobljena znanja uporabi za utemeljitev zasnove novih konceptov v stroki; različne teoretske koncepte uporabi za analizo študije primerov prakse; znanja, pridobljena pri predmetu, uporabi pri pripravi seminarskih in projektnih nalog.
c. Refleksija:
Študent/-ka na osnovi razumevanja teoretskih pogledov kritično ovrednoti skladnost med teoretičnimi načeli in izhodišči ter izpeljavo teh konceptov v praksi.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
predavanja, seminarji, vaje, integrirana praksa, pedagoška praksa
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Seminarska naloga, nastop v okviru integrirane prakse in pedagoške prakse, izpit.,
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Učilnica, opremljena s sodobno učno tehnologijo.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitiran visokošolski učitelj in
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Sprotna samoevalvacija in evalvacija s strani študentov.
Učni načrt pripravila: doc. dr. Marjanca Pergar Kuščer
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper