Predšolska vzgoja
Predšolska pedagogika
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: PREDŠOLSKA PEDAGOGIKA
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta: doc. dr. Sonja Rutar
4. Število KT: 8
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: prvi
10. Semester: drugi
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika izvedbe | Število ur | Število KT | Izvajalec |
Predavanja (P) | 30 | 1 | učitelj |
Seminarske vaje (SV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
Laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
Integrirana praksa (IP) | 15 | 0,5 | sodelavec |
Priprava na prakso (PP) | 10 | 0,3 | sodelavec |
SKUPAJ | 85 | 2,8 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
Oblika aktivnosti | Število ur | Število KT |
Izpit in priprava nanj (PI) | 45 | 1,5 |
Seminarska naloga (portfolijo) (SN) | 30 | 1 |
Študij literature in virov (ŠL) | 30 | 1 |
Nastop, pedagoška praksa (NA) | 50 | 1,7 |
SKUPAJ | 155 | 5,2 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- Vpis v letnik.
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a. Cilji:
- študent/-ka spoznava in razume osnovne pedagoške koncepte, njihov razvoj ter družbene zakonitosti razvoja in delovanja na področju predšolske vzgoje;
- študent/-ka spozna in razume vlogo vzgojitelja;
- študent/-ka razume teoretske osnove različnih pedagoških idej, jih zna kritično ovrednotiti in jih prepozna v neposredni praksi.
b. Splošne kompetence:
- razumevanje osnovnih znanstvenih konceptov, ki študenta/-ko usmerjajo k analiziranju in iskanju zakonitosti družbenega razvoja in njihovega vpliva na predšolsko vzgojo in izobraževanje;
- razvijanje zmožnosti sodelovanja, delovanja v skupinah za razreševanje določene naloge;
- razvijanje kritičnega mišljenja, refleksije in avtonomije.
c. Predmetno-specifične kompetence:
- poznavanje, kritično vrednotenje in uporaba teorij o otroštvu, razvoju in učenju pri načrtovanju, izvajanju in evalvaciji vzgojnega dela;
- učinkovita ter fleksibilna organizacija prostora, časa in dejavnosti, ki spodbujajo učenje;
- opazovanje in spremljanje dosežkov, napredka in razvoja otrok v funkciji načrtovanja vzgojno-izobraževalnega dela in spodbujanja razvoja;
- prepoznavanje in upoštevanje razvojnih, individualnih potreb in drugih razlik med otroki (v osebnostnih lastnostih, sposobnostih, zmožnostih, kognitivnih stilih, družinskem oz. socialno-kulturnem okolju ...) pri vzgojnem delu;
- nudenje čustvene varnosti otrokom in spodbujanje samostojnosti v skladu z njihovo zrelostjo; Negovanje radovednosti otrok, upoštevanje notranje motivacije in interesov, širjenje interesov ter spodbujanje raziskovalnega in aktivnega učenja;
- sodelovanje v paru s pomočnico vzgojiteljice, vzgojiteljico ali učiteljico, timsko delo v strokovnem kolektivu vrtca in sodelovanje z drugimi strokovnjaki in institucijami zunaj vrtca;
- učinkovita komunikacija s starši ter poznavanje in uporaba različnih oblik sodelovanja z njimi.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Predšolska pedagogika kot znanstvena disciplina in njene naloge; Odnos predšolske pedagogike z drugimi znanostmi;
- Vrste predšolske pedagogike glede na mesto izvajanja; Vloga družine v predšolskem obdobju; Odnosi med družinsko in organizirano predšolsko vzgojo; Programi organizirane predšolske vzgoje; Vrtec kot institucija za predšolske otroke (organizacijska in poslovna struktura); Prehod v vrtec in osnovno šolo. Kontinuiteta;
- Zgodovinski pregled razvoja predšolske vzgoje; Zgodovinski pregled pogledov na otrokovo naravo in razvoj; Družbene spremembe kot osnova sprememb v predšolski vzgoji;
- Osnovne teorije razvoja kot osnova predšolskih programov in pristopov k predšolski vzgoji;
- Razvoj modelov institucionalne predšolske vzgoje (Intuitivno- humanistični, prve znanstvene zasnove modelov, obdobje dozorevanja; obdobje zastoja; obdobje razcveta). Pregled najpomembnejših modelov :Oberlin, Owen, Froebel; Progresivna pedagogika in Dewey, Montessori, Mc Millan, Decroly, Sovjetske pedagogika, Waldorfska pedagogika, Behavioristični modeli, Konstruktivistični modeli, Head Start, Open Education;
- Sodobni tokovi v organizirani predšolski pedagogiki; Spremembe v družbi in njihov vpliv na sodobne cilje predšolske vzgoje; Pojav zagovorništva, otrokove pravice in potrebe v predšolski vzgoji; Demokratizacija odnosov med udeleženci v vzgojnem procesu; Participacija otrok, staršev, skupnosti; Vpliv študij o delovanju možganov na razumevanje otrokovega razvoja in učenja ter predšolsko pedagogiko; Starostna, individualna in kulturna primernost; Socialno-kulturna teorija razvoja in učenja in njen vpliv na razumevanje učenja predšolskih otrok; teorija multiplih inteligenc in teorija obogatenega okolja in njihov vpliv na predšolsko pedagogiko;
- Sodelovanje z družinami;
- Učenje v predšolskem obdobju; Uresničevanje razvojne, individualne in kulturne primernosti; Vloga vzgojitelja (Komunikacija in interakcija z otroci; Aktivno in smiselno učenje; Opazovanje in spremljanje otrokovega razvoja; Načrtovanje vzgojno-izobraževalnega dela; Načini sledenja otrokovemu razvoju; Načrtovanje vzgojno-izobraževalnega dela; Povezovanje opazovanja in sledenja otrokovega razvoja z načrtovanjem;
- Oblikovanje učnega okolja za učenje- vodila;
- Vloga vzgojitelja v sodobnih pristopih (organizator, opazovalec, načrtovalec, spodbujevalec in olajševalec učenja, model); Sodobni modeli predšolske vzgoje (Reggio Emilia, na otroka osredinjeni modeli);
- Kakovost organizirane predšolske vzgoje; procesni in strukturni indikatorji kakovosti ;
- Interakcija in komunikacija (verbalna, neverbalna) na nivoju otrok- vzgojiteljica; otrok-drugi otroci; vzgojiteljica-vzgojiteljica; vzgojiteljica-starši
- Vodila za oblikovanje učnega okolja;
- Vzgoja za socialno pravičnost, osnovni principi(ideja, cilj, osnovni principi); Vzgojitelj kot model (nenasilnega reševanja problemov, samospoštovanja, enakosti, učenja, odnosov z odraslimi) in kot profesionalec;
- Vzgojitelj kot sodelavec; Timsko delo v vrtcu (oblikovanje strokovnega tima, vloge v timu, učinkovito delo v timu).
18. Literatura:
- Bahovec, E.D.,Kodelja,Z. (1996). Vrtci za današnji čas. Center za kulturološke razsikave pri Pedagoškem inštitutu in Društvo za kulturološke raziskave, Ljubljana
- Hansen, K. A., Kaufmann, R. K. in Saifer, S. (2001). Vzgoja in izobraževanje v kulturi demokracije: praksa zgodnjega otroštva. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
- Hansen, K. A., Kaufmann, R. K in Walsh, K.B. (2000). Oblikovanje oddelkov, osredotočenih na otroke od tretjega do šestega leta starosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
- Stokes Szanton, E. (2001). Oblikovanje oddelkov, osredotočenih na otroke od prvega do tretjega leta starosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
- Daniels, E. R. in Stafford, K. (2003).Oblikovanje inkluzivnih oddelkov. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
- Cildren's Resources International in Open society Institute. (2004). Povezanost sledenja razvoja otrok in učenja: dejavnosti v oddelkih za otroke od tretjega do šestega leta starosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
19. Predvideni študijski dosežki:*
a. Znanje in razumevanje:
- pozna osnovne teoretične koncepte na katerih gradi predšolska pedagogika in razume razlike med njimi;
- pozna in upošteva ključne dejavnike, ki vplivajo na spreminjanje pedagoških konceptov in kakovost predšolske vzgoje;
- pozna pomen družinske vzgoje in organizirane predšolske vzgoje ter pomen partnerskih odnosov med njima;
- pozna in razume temeljne značilnosti profesionalcev na področju predšolske vzgoje in pričakovanja v odnosu do njih.
b. Uporaba:
- sposoben/-na bo kritično analizirati strokovni tekst in identificirati osnovne pedagoške koncepte v njem;
- sposoben/-na razmišljati in logično povezati družbene in strokovne faktorje, ki vplivajo na pedagoške koncepte in jih verbalizirati oziroma zapisati;
- sposoben/-na analizirati prakso z vidika pedagoških konceptov;
- zna sodelovati v malih skupinah in prevzema vloge v timu z odgovornostjo in z uporabo strokovnih argumentov in konceptov;
- zna oblikovati kritične zapise o prebranem strokovnem tekstu ali opazovani praksi in pri tem išče in uporablja strokovne dokaze in argumente za svoje mnenje.
c. Refleksija:
- zmožen/-na je kritično ovrednoti svojo vlogo v skupini kolegov;
- zmožen/-na je kritično ovrednotiti prakso s strokovnimi argumenti, ki temeljijo na zbranih dokazih v praksi.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
a. Oblike dela:
frontalna, delo v malih skupinah, individualno delo.
b. Metode dela:
Interaktivne metode dela, ki temeljijo na principih aktivnega učenja in poučevanja za kritično mišljenje. Sistem temelji na ERR (evokacija, realizacija, refleksija). Pri tem bomo uporabljali naslednje tehnike: delov v paru; v krogu naokrog; eden ostane - trije iščejo; analiza pomenskih značilnosti; INSERT; KWL; T-tabela; akademska diskusija; koti; Mini predavanja, kategorizacija; premešani stavki; kooperativno učenje; iskrenja-brainstorming; razumevanje s predvidevanjem; ogled; svinčnik v sredini; delov mreži, sestavljanka, konstruktivno poslušanje, avtorski stol; konckanje ipd.
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Oddan portfolio z opisom in kritično refleksijo dejavnosti v okviru seminarskih vaj je pogoj za prijavo k ustnem ali pisnem izpitu. Ocena portfolija tvori eno tretjino točk za končno oceno.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Sodobna izobraževalna tehnologija (računalnik s projektorjem, dostop do interneta, grafoskop…).
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitiran visokošolski učitelj in
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec * število skupin
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Procesna evalvacija bo potekala na osnovi treh virov:
- Evalvacija dela poteka v obliki povratnih informacij s strani študentov na koncu vsakega vsebinskega sklopa. Pri tem se evalvira stopnja razumevanja vsebine, zanimivost in ustreznost metod in tehnik s katerimi je bila vsebina posredovana, aktivnost in interes študentov za določeno snov.
- Drug vir evalvacije bo analiza portfolijev, ki bo pokazala vrzeli v razumevanju in znanju pa tudi močna področja.
- Tretji vir evalvacije pa bo uspešnost študentov/-tk na izpitih in analiza njihovih odgovorov.
Učni načrt pripravila: doc. dr. Tatjana Vonta
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper