Predšolska vzgoja
Slovenski jezik 1
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: SLOVENSKI JEZIK 1
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta:izr. prof. dr. Sonja Starc
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj):6
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: Obvezni
9. Letnik: prvi
10. Semester: prvi
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
oblika | število ur | število KT | izvaja |
Predavanja (P) | 45 | 1,5 | učitelj |
Seminarske vaje (SV) | 30 | 1 | sodelavec |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
oblika | število ur | število KT |
Seminarska naloga (SN) | 45 | 1,5 |
izpit in priprava nanj (PI) | 60 | 2 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- vpis v letnik
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji:
Študent/ka spozna in usvoji možne načine tvorbe izreka in kasneje besedila, ki jih ponuja slovenski jezik;
poglobi vedenje o jezikovni zvrstnosti, različnih govornih položajih in menjavanju jezikovnega koda;
uzavesti vlogo in pomen jezikovnega zgleda vzgojiteljice v vrtcu pri razvoju otrokovega govora;
spozna sporazumevalne spretnosti, sporazumevanje med odraslim in otrokom, med vrstniki;
seznani se z dejavniki govornega razvoja,
spozna govor v simbolni igri;
spozna in usvoji značilnosti otrokovega govornega razvoja in
se seznani z zgodnjo pismenostjo;
usvoji načine spodbujanja otrokovega govora;
spozna usvajanje in učenje drugega/tujega jezika, dejavnike, ki nanje vplivajo ter prednosti dvo- in večjezičnosti.
Študent/ka usvoji značilnosti slogovnih postopkov opisovanja, pripovedovanja, obnavljanja, povzemanja, poročanja, razlaganja, definiranja in jih zna uporabljati.
b) Splošne kompetence:
- Utrjevanje jezikovne zmožnosti in s tem povečevanje zmožnosti za uspešno sporazumevanje v razredu/skupini.
- Razvijanje zmožnosti za iskanje, izbiro in uporabo relevantnih podatkov, ki jih ponujajo pisni viri in sodobna tehnologija.
c) Predmetnospecifične kompetence:
- Zmožnost izbire ustreznih jezikovnih znakov in ustreznega koda glede na govorni položaj in namernost sporočanja.
- Zmožnost rabe slogovnih postopkov opisovanja, pripovedovanja, obnavljanja, povzemanja, poročanja, razlaganja, definiranja, pojasnjevanja.
- Zmožnost razumevanja in uzaveščanja dejavnikov otrokovega govornega razvoja.
- Zmožnost spodbujanja otrokovega govora.
- Zmožnost presojanja jezikovne situacije v dvo- ali večjezični skupnosti, spodbujanja otrok pri izbiri ustreznih jezikovnih kodov v taki situaciji in zmožnost biti jezikovni zgled in zgled odprtega in tolerantnega (so)delovanja v (večjezikovni) skupini.
- Zmožnost rabe jezikovnih tehnologij.
- Razvijanje komunikacijskih spretnosti in sposobnosti navezovanja stikov.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Zvrstnost jezika, različni govorni položaji, menjavanje jezikovnega koda.
- Razvoj otrokovega govora;
- sporazumevanje med odraslim in otrokom, med vrstniki;
- dejavniki govornega razvoja,
- govor v simbolni igri;
- značilnosti otrokovega govornega razvoja, zgodnja pismenost;
- načini spodbujanja otrokovega govora;
- Usvajanje in učenje drugega/tujega jezika, dejavniki, ki nanje vplivajo, prednosti dvo- in večjezičnosti.
- Značilnosti slogovnih postopkov opisovanja, pripovedovanja, obnavljanja, povzemanja, poročanja, razlaganja, definiranja in jih zna uporabljati.
18. Literatura:
Osnovna literatura:
- Kaučič – Baša, Majda (2004): Ohranjanje slovenščine pri Slovencih na Tržaškem in Goriškem. Nekaj elementov za tezo o vzrokih opuščanja manjšinskih jezikov. V: Slovenščina v šoli IX/3. 12-29.
- Kranjc, Simona (1999): Razvoj govora predšolskih otrok. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofska fakulete. (Izbrana Poglavja)
- Marjanovič Umek, Ljubica, Kranjc, Simona, Fekonja, Urška (2006): Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Založba Izolit.
- Starc, Sonja (2005): Struktura navodil – vzorca besedila doseganja cilja. (v tisku)
- Starc, Sonja (2005): Poglavja iz besediloslovja. Izročki predavanj. Koper: FHŠ. (Izbrana poglavja).
Dopolnilna literatura:
- Kunst Gnamuš, Olga (1995): Teorija sporazumevanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Center diskurzivnih študij.
- Toporišič, Jože (2000): Slovenska slovnica. Maribor: Obzorja. (Izbrana poglavja)
Dodatna literatura:
- Kranjc, Simona (2006): Poglavja iz skladnje otroškega govora.
- Kunst Gnamuš, Olga 1984: Govorno dejanje – družbeno dejanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut pri Univerzi Edvarda Kardelja.
19. Predvideni študijski dosežki:*
- Znanje in razumevanje:
- Uporaba:
- Refleksija:
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
Oblike dela:
- Frontalna oblika poučevanja
- Delo v manjših skupinah
- Samostojno delo študentov
Metode dela:
- Razlaga
- Pogovor/ razprava
- Delo z besedilom
- Proučevanje primera
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Pisni izpit, pri katerem študent z odgovori odprtega tipa kritično presoja in teoretično utemeljuje praktične zglede.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine:*
V skladu z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Projektor LCD, elektronska verzija jezikovnih priročnikov, dostop do besedilnih korpusov Beseda ali FIDA
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
- 1 habilitirani visokošolski učitelj
- (in 1 habilitirani visokošolski sodelavec)
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Anketni vprašalniki študentov
Pogovori študentov z izvajalci predmeta
Učni načrt pripravila: viš. pred. dr. Sonja Starc
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper