Pedagogika

Okoljski projekti

 
Splošne informacije:

 

UČNI NAČRT PREDMETA

Predmet:

Okoljski projekti

Course title:

Študijski program in stopnja

Študijska smer

Letnik

Semester

Edukacijske vede, 1. stopnja

/

1. ali 2.ali 3.

2. ali 4. ali 6.

Vrsta predmeta

izbirni

Univerzitetna koda predmeta:

Predavanja

Seminar

Sem. vaje

Lab. vaje

Teren. vaje

Samost. delo

ECTS

15

30

/

15

15

*105

6

Del obveznosti se lahko izvaja v oblki e-izobraževanja.

*Projektno delo (PD) 45 ur =1,5 KT; študij literature in virov (ŠL) 45 ur = 1,5 KT; izpit in priprava na izpit 15 ur = 0,5 KT

Nosilec predmeta:

doc. dr. Agnes Šömen Joksic

Jeziki:

Predavanja :

slovenski

Vaje :

slovenski

 

Vsebina:

  • Okoljski problemi in izgledi za našo prihodnost. Kroženje snovi v okolju in zakoni narave.
  • Temeljna načela varovanja okolja vključno s previdnostnim načelom.
  • Onesnaženost zraka (prašni delci, troposferski ozon, plini, strupene kovine, ...), globalno spreminjanje podnebja, viri, razlogi in posledice.
  • Posledice tanjšanja ozonske plasti v stratosferi in nevarnosti zaradi povečanega UV sevanja. Metode poučevanja kot preventiva, ki jo lahko izvaja učitelj.
  • Kakovost površinske vode.
  • Kakovost pitne vode.
  • Čiščenje odpadne vode.
  • Hrup v urbanem okolju, primerjave z ruralnim območjem.
  • Metode izkustvenega učenja o odpadkih.
  • Okoljski dejavniki tveganja v vrtcu, šoli in doma.

Pri vsakem sklopu je predvideno projektno delo: aktivnosti v obliki vaj in terenskega dela, priprava gradiv, didaktičnih pristopov in metod raziskovalnega dela: npr. praktična izvedba recikliranja papirja, izdelava vodonosnika, meritve hrupa, določanje ozona s preprosto metodo, določanje onesnaženosti zraka s preprosto metodo, uporaba hitrih testov onesnaženosti vode, ocena jakosti UV žarkov in učinek zaščitnih krem na foto-papirju, računanje ogljičnega odtisa, ipd. Obisk meteorološke postaje, čistilne naprave, deponije odpadkov, vodarne.

 

Temeljni literatura in viri / Readings:

Osnovna literatura:

  • Šömen Joksić, A. Okoljski projekti, v izdelavi.
  • Šömen Joksić, A. Raziskujmo okolje II (v izdelavi – seznam vaj in navodila).
  • Botkin, D., Keller, E. (1995). Environmental Science. Willey, New York.
  • Wright, R. (2004). Environmental Science. Toward a Sustainable Future. Pearson Education Phoenix.

Dopolnilna literatura:

Revije, časopisi in spletne aplikacije z okoljsko vsebino: Okolje in odpadki, Gospodarjenje z okoljem, Embalaža-okolje-logistika, Okolje in energija, Journal of Environmental Education, International Journal of Environmental & Science Education, Journal of Environmental Health.

Dodatna literatura:

  • Green, J., 2006. Onesnaževanje zraka (zbirka Izboljšamo življenje). Ljubljana, Grlica.
  • Bernard Vukovin, B., Zupan, N., 2007. Okolje na dlani. Ljubljana, Ministrstvo za okolje in prostor, Agencija Republike Slovenije za okolje.
  • Zbirka Flupi. Priročnik za učitelje. Izdalo Ministrstvo za okolje, prostor in energijo, Ljubljana. (Valdule, W., 2004).
  • ŠKAFAR, Branko (ur.). Raziskovanje okolja Evrope, Priročnik za učitelje. Murska Sobota: Pomurski ekološki center, 2001.
  • ŠKAFAR, Branko (ur.). Voda : priročnik za pridobivanje znanja o ravnanju z vodo. Ljubljana: Slovensko ekološko gibanje; Murska Sobota: Pomurski ekološki center, 2002.

 

Cilji in kompetence:

Cilji:

  • Prepozna in ovrednoti dejavnike, ki lahko škodljivo vplivajo na okolje.
  • Razume problematiko onesnaževanja okolja in povezavo z drugimi vedami.
  • Razume pomen interdisciplinaranega pristopa v vzgoji in izobraževanju za odgovoren odnos do okolja.
  • Načrtuje okoljske dejavnosti v učno-vzgojnem procesu in organizira učno-vzgojni proces z upoštevanjem pridobljenega znanja.
  • Pozna primerne didaktične pristope za spodbujanje okoljske radovednosti otrok.
  • Razvija strokovno in poklicno odgovornost.
  • Pridobiva vire in informacije za svoje delo.
  • Samostojno načrtuje, organizira in vodi otroke pri dejavnostih na področju spoznavanja okolja.
  • Pripravlja in izbira dejavnosti ter ustrezne vsebine in učinkovite načine izobraževanja za zdravo življenjsko okolje.
  • Zaveda se pomena timskega dela in projektnega sodelovanja z institucijami, ki se ukvarjajo z varovanjem okolja in zdravja
  • Odgovorno in tvorno sodeluje pri razvoju kurikularnega področja, ohranjanju narave in varovanju okolja.
  • Samokritičnost, sposobnost refleksije in samoocenjevanja, prizadevanje za kakovostno delo in iskanje načinov za možne izboljšave.

Splošne kompetence:

  • Razumevanje osnovnih konceptov znanstvenih izhodišč stroke, ki študenta/-ko usmerjajo k analiziranju in reševanju problemov.
  • Razvijanje zmožnosti za iskanje, izbiro in uporbo relevantnih podatkov in informacij izmed neskončnih možnosti, ki jih ponujajo pisni viri in sodobna tehnologija.
  • Razvijanje in nadgrajevanje sposobnosti komuniciranja skozi interaktivne oblike učenja in praktičnega ter raziskovalnega dela v manjših skupinah.

Predmetnospecifične kompetence:

  • Razvijanje okoljsko-usmerjenih spretnosti in sposobnosti.
  • Konceptualno razumevanje specialno didaktičnega pristopa za podajanje znanja in izkušenj z okoljevarstveno problematiko.
  • Iznajdljivost pri prilagajanju učno-vzgojnega okolja v različnih heterogenih skupinah in pri načrtovanju didaktičnih pristopov ter uporabi različnih učnih pripomočkov.

 

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:

  • Pozna in razume osnovne okoljske pojme s poudarkom na razumevanju naravnih zakonitosti.
  • Razume osnovne zakonitosti dogajanja v okolju.
  • Pozna različna onesnažila v okolju in njihove vire.
  • Razume vstop, kroženje in učinkovanje onesnažil v okolju ter njihovo usodo.
  • Pozna najpogostejša onesnažila v otrokovem okolju, vzroke zanje in njihove posledice.
  • Razume in uporablja kriterije za določitev razlike med vzročno odvisnostjo in slučajnimi povezavami dejavnikov v okolju.
  • Pozna postopke in principe zmanjševanja onesnaženja okolja in vsebine ustrezno prenese v učno-vzgojni proces.
  • Razume standarde okoljskega zdravja, stopnje v postavljanju teh standardov, ter prednosti in pomanjkljivosti postavljanja omejitev.
  • Razume osnovne principe promocije okolja in pomena vzgoje ter poučevanja otrok.
  • Pozna okoljske postopke in pristope primerne za otroke v vrtcu.
  • Razume ustrezne rešitve okoljskih problemov povezanih z razumevanjem naravnih pojavov ter pojavov zaradi dejavnosti človeka preko zastavljanja odprtih vprašanj in vodenih aktivnosti.

Uporaba:

Uporablja pridobljena znanja in izkušnje za:

  • Uporablja pridobljeno strokovno znanje in principe dela na področju organizacije različnih aktivnosti v pri svojem strokovnem oziroma raziskovalnem delu.
  • Poglablja spoznavanje okolja in sledi dogajanju na področju okoljskih ved.
  • Vključuje aktualne dogodke v zvezi z okoljem v učno-vzgojni proces.
  • Uporablja izkušnje in svoje izdelke kot pomemben vir informacij in kot neposredno didaktično gradivo pri svojem delu z učenci.
  • Uporablja ustrezne pripomočke, literaturo in vire iz bližnjega okolja.
  • Povezuje okoljske zakonitosti z ostalimi kurikularnimi področji.
  • Spodbuja opazovanje sprememb v okolju in usmerja pri iskanju razlag zanje.
  • Načrtuje in izvaja dejavnosti, ki oblikujejo primeren odnos do okolja.
  • Organizira okolje, ki je spodbudno za razvoj pozitivnega mišljenja in primernega odnosa do okolja.
  • Vključuje starše in organizira dejavnosti ob dnevih, ki so namenjeni okoljski tematiki.
  • Načrtuje in izvaja dejavnosti, ki spodbujajo k razvoju pozornosti do negativnih vplivov na okolje.
  • Razpravlja o sodobnih trendih in ciljih okoljskega zdravja v okviru svojega pedagoškega delovanja.

Refleksija:

Analizira in vrednoti svoje delo na osnovi odziva ciljnih skupin populacije s katerimi se ukvarja. Uporablja različne pristope in raziskovalne metode vrednotenja doseženih ciljev. Strokovno ravnanje utemeljuje na osnovi sodobnih teoretičnih izhodišč in praktičnega dela s skupinami v določeni populaciji oziroma v delovni skupini, v kateri deluje.

 

Metode poučevanja in učenja:

  • Predavanja z aktivno udeležbo.
  • Vodene razprave in komentarji v obliki seminarskega dela.
  • Konzulatcije in usmeritve za seminarsko delo in priprave na razprave.
  • Terensko in laboratorijsko delo.
  • Udeležbe na znanstevnih in strokovnih srečanjih.
  • Samostojno delo, individualne naloge, uporaba ICT, spletnih aplikacij, izdelki.

 

Načini ocenjevanja:

Delež (v %)

Način (pisni izpit, ustno izpraševanje, naloge, projekt)

  • predstavitev projekta in zagovor izhodišč za projektno nalogo;
  • oddana poročila o vajah in terenskem delu;
  • izdelana projektna naloga in zagovor naloge;
  • pisni izpit.

40 % projektna naloga, 60% izpit.

 

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. ŠÖMEN-JOKSIČ, Agnes, KATZ, Sidney A., HORVAT, Milena, MILAČIČ, Radmila. Comparison of single and sequential extraction procedures for assessing metal leaching from dredged coastal sediments. Water air soil pollut., 2005, vol. 162, str. 265-283. [COBISS.SI-ID 19058727]
  2. PIŠOT, Rado, ŠÖMEN-JOKSIČ, Agnes, KROPEJ, Veronika L. Physical activity, life style and life quality of children and youth : challenges for education. V: KREJČI, Milada (ur.). Health education and quality of life : conference proceedings : Hluboká nad Vltavou, October 4-6, 2007. České Budějovice: University of South Bohemia, cop. 2007, [13] str., graf. prikazi. [COBISS.SI-ID 1324243]
  3. ŠÖMEN-JOKSIČ, Agnes, MILAČIČ, Radmila. Reliable and cost-efective technique for rapid evaluation of dredged areas in coastal lagoons in the northern Adriatic. V: Proceedings of the 10th International conference on environmental science and technology, 5-7 september 2007, Kos Island, Greece : CEST 2007. [s. l.: s. n.], 2007, str. 1333-1340. [COBISS.SI-ID 1330387]
  4. ŠÖMEN-JOKSIČ, Agnes, DUTRA, Lois, KATZ, Sidney A., MCCULLEY, Jennifer L. Comparison of ISEP and AAS for monitoring copper leaching from sediments. Am. lab. (Fairfield), 2002, vol. 34, no. 20, str. 36-38. [COBISS.SI-ID 626899]
  5. PIŠOT, Rado, ŠÖMEN-JOKSIČ, Agnes, KROPEJ, Veronika L. Physical activity, life style and life quality of children and youth : challenges for education. V: KREJČI, Milada (ur.). Health education and quality of life : conference proceedings : Hluboká nad Vltavou, October 4-6, 2007. České Budějovice: University of South Bohemia, cop. 2007, [13] str., graf. prikazi. [COBISS.SI-ID 1324243]
  6. ŠÖMEN-JOKSIČ, Agnes, MILAČIČ, Radmila. Reliable and cost-efective technique for rapid evaluation of dredged areas in coastal lagoons in the northern Adriatic. V: Proceedings of the 10th International conference on environmental science and technology, 5-7 september 2007, Kos Island, Greece : CEST 2007. [s. l.: s. n.], 2007, str. 1333-1340. [COBISS.SI-ID 1330387]
icon open book

Novice

19. apr. | Novice

MeetUP 2024 okrepil povezanost Alumni UP skupnosti

V četrtek, 18. aprila 2024, se je v avli UP FAMNIT odvilo letno srečanje alumnov Univerze na Primorskem – Alumni MeetUP, ki ga je letos zaznamovala prva podelitv nagrad in priznanj Alumni UP.

16. apr. | Novice

Naša študentka Nataša Vidonis prejela Flajbanovo nagrado

V petek, 12. aprila 2024, so podelili nagrade za zamejske študentke in študente. Na prireditvi v Trstu se je zbralo številno občinstvo in sprva prisluhnilo predsedniku Slovenskega deželnega gospodarskega združenja Robertu Frandoliču, ki je poudaril, da so mladi aktivni in uspešni, zato se jim za prihodnost narodne skupnosti ni treba bati.

16. apr. | Novice

Rdeča nit druge Mednarodne konference o ekosocialnem izobraževanju bo ...

V času podnebne krize in nujnosti ukrepanja moramo učence vseh starosti spodbujati pri razvoju znanj in spretnosti, da se bodo lahko učinkovito spoprijeli s podnebno krizo in ostalimi izzivi prihodnosti. Pri tem pa imajo ključno vlogo prav učitelji, katerim je Mednarodna konferenca o ekosocialnem izobraževanju tudi posvečena.

icon arrow more

Dogodki