Pedagogika

Pedagoška psihologija

 
Splošne informacije:

Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Pedagoška psihologija
2. Koda predmeta:
3. Nosilka predmeta: doc. dr. Petra Dolenc
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski

Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Edukacijske vede
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: 1. stopnja, univerzitetni
8. Vrsta predmeta:  Obvezni
9. Letnik študija: 2.
10. Semester: 3.
11. Študijska smer:
12. Steber programa: 

 

Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):

Oblika izvedbe

Število ur

Število KT

Izvajalec

predavanja (P)

30

1

učitelj

laboratorijske vaje (LV)

15

0,5

sodelavec

seminarske vaje (SV)

15

0,5

sodelavec

nastopi, pedagoška praksa (N)

15

0,5

sodelavec

SKUPAJ

75

2,5

 

Samostojno študentovo delo:

Oblika aktivnosti

Število ur

Število KT

seminarska naloga (SN)

30

1

študij literature (ŠL)

30

1

krajši pisni izdelki (KPI)

15

0,5

izpit in priprava na izpit (PI)

30

1

SKUPAJ

105

3,5

 

 

Cilji in kompetence

  • Predznanje, ki ga mora imeti študent:
  • opravljeni predmeti: Psihologija osebnosti, Psihologija otroka in mladostnika
  • vpis v 2. letnik

 

Učni cilji predmeta in kompetence:

Cilji:

Študentje spoznajo osnovne teoretske poglede na posebnosti in dejavnike različnih vrst učenja, ter njihove posledice za izobraževalni in vzgojni proces, Ob tem se uvedejo v ustvarjalno uporabo spoznanj pedagoške psihologije pri načrtovanju, izvajanju in vrednotenju vzgojno izobraževalnega procesa ter pri lastnem učenju, Dobe strokovno utemeljeno osnovo za razumevanje, spoštovanje in upoštevanje individualnih razlik v svojem poklicnem delu. 

Splošne kompetence:

  • Zmožnost učinkovitega komuniciranja s posamezniki in skupinami, ob upoštevanju in spoštovanju njihovih potreb in posebnosti,
  • Zmožnost refleksije o lastnem učenju in (poklicnem) delovanju ter pripravljenost za stalno izpopolnjevanje.
  • Opazovanje in vključevanje v delo na praksi.

 

Predmetnospecifične kompetence*:

  • Razumevanje posebnosti različnih (nižjih in višjih) oblik učenja in njihovo smiselno upoštevanje pri analizi in načrtovanju učnih situacij,
  • Razumevanje odnosa med (osebnimi) pojmovanji, prepričanji, osebnostnimi značilnostmi in ravnanjem v učnih situacijah,
  • Uporaba spoznanj o uspešnem učenju in njegovih dejavnikih pri lastnem učenju in spodbujanju učenja drugih.
  • Zmožnost strokovno psihološkega in etično podprtega vrednotenja različnih izobraževalnih in vzgojnih ukrepov.

 

Vsebina predmeta in literatura

17. Opis vsebine.

  • Teorije in oblike učenja
  • Vloga in vrste subjektivnih pojmovanj učenja, poučevanja in znanja;
  • Najpomembnejši teoretski pogledi na učenje in njihove posledice za prakso, s poudarkom na (socialnem) konstruktivizmu in humanizmu.
  • Nižje in višje oblike učenja, med drugim psihomotorično učenje, učenje z opazovanjem, besedno učenje s poudarkom na smiselnem učenju, učenje pojmov in zakonitosti ter problemsko učenje.
  • Učenje in razvoj (kritičnega, ustvarjalnega) mišljenja; okoliščine,ki spodbujajo spoznavno zahtevnejše učenje ter trajno in uporabno (prenosljivo) znanje – pomnjenje in transfer,.
  • Celostno učenje, izkustveno učenje, učenje stališč in vrednot.

 

Dejavniki učenja

  • -Kognitivni model – osebno dojemanje in sovplivanje dejavnikov
  • spoznavni dejavniki (sposobnosti, stili učenja, zaznavanja in spoznavanja, učne strategije),
  • učna motivacija ter drugi  osebnostni dejavniki (stres, strah, samopodoba),
  • socialnopsihološki dejavniki (skupinsko ozračje, vplivi raznih vrst vodenja in medosebnih odnosov na učenje),
  • individualne razlike, posebnosti in učenje,
  • psihološki dejavniki preverjanja in ocenjevanja znanja,
  • učenje učiteljev, učenje za prihodnost.

 

18. Literatura:

Osnovna literatura:

  • Marentič Požarnik B.: Psihologija učenja in pouka. DZS Ljubljana 2000 (2003)

 

Dopolnilna literatura*:

  • Woolfolk A. Pedagoška psihologija. Educy, Ljubljana 2002

 

Dodatna literatura*:

  • Gardner H.: Razsežnosti uma. Tangram, Ljubljana 1995
  • Jaušovec N.: Naučiti se misliti. Educa, Nova Gorica 1993
  • Kraševec Ravnik, ur., Varovanje duševnega zdravja otrok in mladostnikov. Kolaborativni center WHO pri SC Ljubljana, VZ Ljubljana 1999
  • Labinovitz E.: Izvirni Piaget: mišljenje, učenje, poučevanje. DZS, Ljubljana 1989
  • Marentič Požarnik B.: Magajna, Peklaj, Izziv raznolikosti. Educa 1995
  • Marentič Požarnik, B. (ur.) Konstruktivizem v šoli in izobraževanje učiteljev. CPI FF Ljubljana 2004 (izbrana pogl.)
  • Pečjak S., A. Gradišar, Bralne učne strategije. Ljubljana:Zavod RS za šolstvo, 2002
  • Peklaj C. s sodel.,  Sodelovalno učenje - ali Kdaj več glav več ve. DZS, Ljubljana  2001
  • Russell P.: Knjiga o možganih. DZS, Ljubljana 1987 (odlomki)
  • Rose C., Goll L.: Umetnost učenja. Tangram, Ljubljana1993

 

Opomba: Dodatna literatura bo predvsem v oporo pri izdelavi seminarskih nalog.

 

19. Predvideni študijski dosežki:

Znanje in razumevanje:*

  • Študent/ka razume pomen glavnih teorij učenja in njihove posledice za učenje in pouk,
  • Študent/ka razlikuje pogoje, potrebne za spodbujanje nižjih in višjih oblik učenja ter mišljenja,
  • Študent/ka pozna glavne dejavnike učenja in njihovo sovplivanje.

 

Uporaba:*

  • Študent/ka spoznanja o zakonitostih in dejavnikih učenja smiselno uporabi v načrtovanju, izvajanju in vrednotenju raznih učnih situacij (individualnih in skupinskih).
  • Študent/ka zna analizirati vzroke učne (ne)uspešnosti pri sebi in pri drugih ter načrtovati strategije pomoči, zlasti na področju učnih in motivacijskih strategij.
  • Študent/ka celosten pogled na učenje sovplivanje kognitivnih in nekognitivnih dejavnikov), ob povezovanju s spoznanji drugih predmetov (didaktika, teorija vzgoje…) uveljavlja tudi pri uspešnem inoviranju vzgojno izobraževalnega procesa v raznih okoliščinah.

 

Refleksija:*

  • Študent/ka zna na osnovi meta-analize uravnavati svoj proces učenja,.
  • Študent/ka je sposoben/na meta-kognitivne analize raznih učnih situacij in pedagoških izkušenj in k temu navaja tudi druge,

 

Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja

20. Metode poučevanja in učenja:

  • interaktivna predavanja (z vnaprejšnjo pripravo),
  • praktične izkustveno zasnovane vaje (delno povezane s terenskim delom na šolah in drugje)
  • seminarske vaje, z (učinkovito) predstavitvijo seminarske naloge
  • samostojen študij literature, povezan z razpravo o prebranem (pretežno  po metodi LTD)

 

21. Načini preverjanja znanja:

  • Končna ocena bo rezultat 4  5 sestavin:
  • sprotni izdelki in sodelovanje – 20%;
  • sodelovanje na vajah, z zapisi (refleksije) – 20%;
  • seminarska naloga (izdelek in predstavitev) – 20%;
  • končni pisni izpit z zagovorom – 40%;
  • oddano in pozitivno ocenjeno poročilo o opravljeni praksi.

 

Pogoji in viri

22. Delitev na skupine.*

V skladu z veljavnimi normativi.

 

23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.

Video kamera, predvajalnik

 

24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.*

  • 1 habilitiran visokošolski učitelj
  • 1 habilitiran visokošolski sodelavec

 

Evalvacija

25. Metode in oblika evalvacije.

Sprotni in končni vprašalniki za študente; skupna – vzajemna evalvacija (Opomba: evalvacija je za študente hkrati učna situacija, saj je del njihove poklicne opreme).

Učni načrt pripravila:  prof. ddr. Barica Marentič Požarnik

icon open book

Novice

16. apr. | Novice

Rdeča nit druge Mednarodne konference o ekosocialnem izobraževanju bo ...

V času podnebne krize in nujnosti ukrepanja moramo učence vseh starosti spodbujati pri razvoju znanj in spretnosti, da se bodo lahko učinkovito spoprijeli s podnebno krizo in ostalimi izzivi prihodnosti. Pri tem pa imajo ključno vlogo prav učitelji, katerim je Mednarodna konferenca o ekosocialnem izobraževanju tudi posvečena.

15. apr. | Novice

Objava Liste kandidatov za redne volitve dekana UP PEF

Spoštovani, na podlagi šestega odstavka 17. člena Pravilnika o volitvah dekanov članic Univerze na Primorskem (št. 002-25/23, sprejet na 1. redni seji Senata Univerze na primorskem, ki je potekala 27. septembra 2023) je Volilna komisija za izvedbo rednih volitev dekana Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete na svoji 1. redni seji, ki je potekala 12. aprila 2024, potrdila Listo kandidatov za redne volitve dekana Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete.

15. apr. | Novice

Dan odprih vrat privabil različne generacije

V četrtek, 11. aprila, smo pripravili dan odprtih vrat. Dopoldne so nas obiskali otroci treh vrtcev, ki so se preizkusili v naravoslovno-matematični delavnici, jezikovni delavnici in gibalni delavnici, ob koncu pa smo ob našem jubileju, 50 letnici, še malce praznovali. Z baloni, seveda.

icon arrow more

Dogodki