Pedagogika
Pedagoška psihologija
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Pedagoška psihologija
2. Koda predmeta:
3. Nosilka predmeta: doc. dr. Petra Dolenc
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Edukacijske vede
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: 1. stopnja, univerzitetni
8. Vrsta predmeta: Obvezni
9. Letnik študija: 2.
10. Semester: 3.
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika izvedbe | Število ur | Število KT | Izvajalec |
predavanja (P) | 30 | 1 | učitelj |
laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
seminarske vaje (SV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
nastopi, pedagoška praksa (N) | 15 | 0,5 | sodelavec |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
Samostojno študentovo delo:
Oblika aktivnosti | Število ur | Število KT |
seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
študij literature (ŠL) | 30 | 1 |
krajši pisni izdelki (KPI) | 15 | 0,5 |
izpit in priprava na izpit (PI) | 30 | 1 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
- Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- opravljeni predmeti: Psihologija osebnosti, Psihologija otroka in mladostnika
- vpis v 2. letnik
Učni cilji predmeta in kompetence:
Cilji:
Študentje spoznajo osnovne teoretske poglede na posebnosti in dejavnike različnih vrst učenja, ter njihove posledice za izobraževalni in vzgojni proces, Ob tem se uvedejo v ustvarjalno uporabo spoznanj pedagoške psihologije pri načrtovanju, izvajanju in vrednotenju vzgojno izobraževalnega procesa ter pri lastnem učenju, Dobe strokovno utemeljeno osnovo za razumevanje, spoštovanje in upoštevanje individualnih razlik v svojem poklicnem delu.
Splošne kompetence:
- Zmožnost učinkovitega komuniciranja s posamezniki in skupinami, ob upoštevanju in spoštovanju njihovih potreb in posebnosti,
- Zmožnost refleksije o lastnem učenju in (poklicnem) delovanju ter pripravljenost za stalno izpopolnjevanje.
- Opazovanje in vključevanje v delo na praksi.
Predmetnospecifične kompetence*:
- Razumevanje posebnosti različnih (nižjih in višjih) oblik učenja in njihovo smiselno upoštevanje pri analizi in načrtovanju učnih situacij,
- Razumevanje odnosa med (osebnimi) pojmovanji, prepričanji, osebnostnimi značilnostmi in ravnanjem v učnih situacijah,
- Uporaba spoznanj o uspešnem učenju in njegovih dejavnikih pri lastnem učenju in spodbujanju učenja drugih.
- Zmožnost strokovno psihološkega in etično podprtega vrednotenja različnih izobraževalnih in vzgojnih ukrepov.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Teorije in oblike učenja
- Vloga in vrste subjektivnih pojmovanj učenja, poučevanja in znanja;
- Najpomembnejši teoretski pogledi na učenje in njihove posledice za prakso, s poudarkom na (socialnem) konstruktivizmu in humanizmu.
- Nižje in višje oblike učenja, med drugim psihomotorično učenje, učenje z opazovanjem, besedno učenje s poudarkom na smiselnem učenju, učenje pojmov in zakonitosti ter problemsko učenje.
- Učenje in razvoj (kritičnega, ustvarjalnega) mišljenja; okoliščine,ki spodbujajo spoznavno zahtevnejše učenje ter trajno in uporabno (prenosljivo) znanje – pomnjenje in transfer,.
- Celostno učenje, izkustveno učenje, učenje stališč in vrednot.
Dejavniki učenja
- -Kognitivni model – osebno dojemanje in sovplivanje dejavnikov
- spoznavni dejavniki (sposobnosti, stili učenja, zaznavanja in spoznavanja, učne strategije),
- učna motivacija ter drugi osebnostni dejavniki (stres, strah, samopodoba),
- socialnopsihološki dejavniki (skupinsko ozračje, vplivi raznih vrst vodenja in medosebnih odnosov na učenje),
- individualne razlike, posebnosti in učenje,
- psihološki dejavniki preverjanja in ocenjevanja znanja,
- učenje učiteljev, učenje za prihodnost.
18. Literatura:
Osnovna literatura:
- Marentič Požarnik B.: Psihologija učenja in pouka. DZS Ljubljana 2000 (2003)
Dopolnilna literatura*:
- Woolfolk A. Pedagoška psihologija. Educy, Ljubljana 2002
Dodatna literatura*:
- Gardner H.: Razsežnosti uma. Tangram, Ljubljana 1995
- Jaušovec N.: Naučiti se misliti. Educa, Nova Gorica 1993
- Kraševec Ravnik, ur., Varovanje duševnega zdravja otrok in mladostnikov. Kolaborativni center WHO pri SC Ljubljana, VZ Ljubljana 1999
- Labinovitz E.: Izvirni Piaget: mišljenje, učenje, poučevanje. DZS, Ljubljana 1989
- Marentič Požarnik B.: Magajna, Peklaj, Izziv raznolikosti. Educa 1995
- Marentič Požarnik, B. (ur.) Konstruktivizem v šoli in izobraževanje učiteljev. CPI FF Ljubljana 2004 (izbrana pogl.)
- Pečjak S., A. Gradišar, Bralne učne strategije. Ljubljana:Zavod RS za šolstvo, 2002
- Peklaj C. s sodel., Sodelovalno učenje - ali Kdaj več glav več ve. DZS, Ljubljana 2001
- Russell P.: Knjiga o možganih. DZS, Ljubljana 1987 (odlomki)
- Rose C., Goll L.: Umetnost učenja. Tangram, Ljubljana1993
Opomba: Dodatna literatura bo predvsem v oporo pri izdelavi seminarskih nalog.
19. Predvideni študijski dosežki:
Znanje in razumevanje:*
- Študent/ka razume pomen glavnih teorij učenja in njihove posledice za učenje in pouk,
- Študent/ka razlikuje pogoje, potrebne za spodbujanje nižjih in višjih oblik učenja ter mišljenja,
- Študent/ka pozna glavne dejavnike učenja in njihovo sovplivanje.
Uporaba:*
- Študent/ka spoznanja o zakonitostih in dejavnikih učenja smiselno uporabi v načrtovanju, izvajanju in vrednotenju raznih učnih situacij (individualnih in skupinskih).
- Študent/ka zna analizirati vzroke učne (ne)uspešnosti pri sebi in pri drugih ter načrtovati strategije pomoči, zlasti na področju učnih in motivacijskih strategij.
- Študent/ka celosten pogled na učenje sovplivanje kognitivnih in nekognitivnih dejavnikov), ob povezovanju s spoznanji drugih predmetov (didaktika, teorija vzgoje…) uveljavlja tudi pri uspešnem inoviranju vzgojno izobraževalnega procesa v raznih okoliščinah.
Refleksija:*
- Študent/ka zna na osnovi meta-analize uravnavati svoj proces učenja,.
- Študent/ka je sposoben/na meta-kognitivne analize raznih učnih situacij in pedagoških izkušenj in k temu navaja tudi druge,
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:
- interaktivna predavanja (z vnaprejšnjo pripravo),
- praktične izkustveno zasnovane vaje (delno povezane s terenskim delom na šolah in drugje)
- seminarske vaje, z (učinkovito) predstavitvijo seminarske naloge
- samostojen študij literature, povezan z razpravo o prebranem (pretežno po metodi LTD)
21. Načini preverjanja znanja:
- Končna ocena bo rezultat 4 5 sestavin:
- sprotni izdelki in sodelovanje – 20%;
- sodelovanje na vajah, z zapisi (refleksije) – 20%;
- seminarska naloga (izdelek in predstavitev) – 20%;
- končni pisni izpit z zagovorom – 40%;
- oddano in pozitivno ocenjeno poročilo o opravljeni praksi.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.*
V skladu z veljavnimi normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Video kamera, predvajalnik
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.*
- 1 habilitiran visokošolski učitelj
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Sprotni in končni vprašalniki za študente; skupna – vzajemna evalvacija (Opomba: evalvacija je za študente hkrati učna situacija, saj je del njihove poklicne opreme).
Učni načrt pripravila: prof. ddr. Barica Marentič Požarnik
Novice
20. dec. | Novice
Okrogli mizi ob šesti ediciji SPEKULE: Gnetljivo navzven
Od 16. decembra 2024 se odvija šesta edicija SPEKULE, ki je nosila naslov Gnetljivo navzven (»KNEADABLE IN THE FLY«). Dogodek, ki je povezal raznolike kulturne ustvarjalce, strokovnjake in ljubitelje umetnosti, se bo zaključil 9. januarja 2025 v Izoli. Med najpomembnejšimi dogodki programa sta bili dve okrogli mizi, ki sta potekali 17. in 18. decembra 2024 v ateljejskih prostorih Vizualnih umetnosti in oblikovanja Univerze na Primorskem na Čevljarski ulici 19 v Kopru.
19. dec. | Novice
Obisk otrok iz Atletske šole
V začetku decembra je Telovadnica UP PEF gostila otroke iz Atletske šole Zajček pri Atletskem klubu Koper.
Dogodki
9. jan. | Dogodek Izola
SPEKULA: Otvoritev samostojne razstave Črtomir Frelih
17. jan. | Dogodek Koper
Urbani laboratorij: Študentske delavnice in razstava
17. jan. - 18. jan. | Dogodek Koper