Pedagogika
Pedagoška psihologija
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Pedagoška psihologija
2. Koda predmeta:
3. Nosilka predmeta: doc. dr. Petra Dolenc
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Edukacijske vede
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: 1. stopnja, univerzitetni
8. Vrsta predmeta: Obvezni
9. Letnik študija: 2.
10. Semester: 3.
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika izvedbe | Število ur | Število KT | Izvajalec |
predavanja (P) | 30 | 1 | učitelj |
laboratorijske vaje (LV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
seminarske vaje (SV) | 15 | 0,5 | sodelavec |
nastopi, pedagoška praksa (N) | 15 | 0,5 | sodelavec |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
Samostojno študentovo delo:
Oblika aktivnosti | Število ur | Število KT |
seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
študij literature (ŠL) | 30 | 1 |
krajši pisni izdelki (KPI) | 15 | 0,5 |
izpit in priprava na izpit (PI) | 30 | 1 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
- Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- opravljeni predmeti: Psihologija osebnosti, Psihologija otroka in mladostnika
- vpis v 2. letnik
Učni cilji predmeta in kompetence:
Cilji:
Študentje spoznajo osnovne teoretske poglede na posebnosti in dejavnike različnih vrst učenja, ter njihove posledice za izobraževalni in vzgojni proces, Ob tem se uvedejo v ustvarjalno uporabo spoznanj pedagoške psihologije pri načrtovanju, izvajanju in vrednotenju vzgojno izobraževalnega procesa ter pri lastnem učenju, Dobe strokovno utemeljeno osnovo za razumevanje, spoštovanje in upoštevanje individualnih razlik v svojem poklicnem delu.
Splošne kompetence:
- Zmožnost učinkovitega komuniciranja s posamezniki in skupinami, ob upoštevanju in spoštovanju njihovih potreb in posebnosti,
- Zmožnost refleksije o lastnem učenju in (poklicnem) delovanju ter pripravljenost za stalno izpopolnjevanje.
- Opazovanje in vključevanje v delo na praksi.
Predmetnospecifične kompetence*:
- Razumevanje posebnosti različnih (nižjih in višjih) oblik učenja in njihovo smiselno upoštevanje pri analizi in načrtovanju učnih situacij,
- Razumevanje odnosa med (osebnimi) pojmovanji, prepričanji, osebnostnimi značilnostmi in ravnanjem v učnih situacijah,
- Uporaba spoznanj o uspešnem učenju in njegovih dejavnikih pri lastnem učenju in spodbujanju učenja drugih.
- Zmožnost strokovno psihološkega in etično podprtega vrednotenja različnih izobraževalnih in vzgojnih ukrepov.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Teorije in oblike učenja
- Vloga in vrste subjektivnih pojmovanj učenja, poučevanja in znanja;
- Najpomembnejši teoretski pogledi na učenje in njihove posledice za prakso, s poudarkom na (socialnem) konstruktivizmu in humanizmu.
- Nižje in višje oblike učenja, med drugim psihomotorično učenje, učenje z opazovanjem, besedno učenje s poudarkom na smiselnem učenju, učenje pojmov in zakonitosti ter problemsko učenje.
- Učenje in razvoj (kritičnega, ustvarjalnega) mišljenja; okoliščine,ki spodbujajo spoznavno zahtevnejše učenje ter trajno in uporabno (prenosljivo) znanje – pomnjenje in transfer,.
- Celostno učenje, izkustveno učenje, učenje stališč in vrednot.
Dejavniki učenja
- -Kognitivni model – osebno dojemanje in sovplivanje dejavnikov
- spoznavni dejavniki (sposobnosti, stili učenja, zaznavanja in spoznavanja, učne strategije),
- učna motivacija ter drugi osebnostni dejavniki (stres, strah, samopodoba),
- socialnopsihološki dejavniki (skupinsko ozračje, vplivi raznih vrst vodenja in medosebnih odnosov na učenje),
- individualne razlike, posebnosti in učenje,
- psihološki dejavniki preverjanja in ocenjevanja znanja,
- učenje učiteljev, učenje za prihodnost.
18. Literatura:
Osnovna literatura:
- Marentič Požarnik B.: Psihologija učenja in pouka. DZS Ljubljana 2000 (2003)
Dopolnilna literatura*:
- Woolfolk A. Pedagoška psihologija. Educy, Ljubljana 2002
Dodatna literatura*:
- Gardner H.: Razsežnosti uma. Tangram, Ljubljana 1995
- Jaušovec N.: Naučiti se misliti. Educa, Nova Gorica 1993
- Kraševec Ravnik, ur., Varovanje duševnega zdravja otrok in mladostnikov. Kolaborativni center WHO pri SC Ljubljana, VZ Ljubljana 1999
- Labinovitz E.: Izvirni Piaget: mišljenje, učenje, poučevanje. DZS, Ljubljana 1989
- Marentič Požarnik B.: Magajna, Peklaj, Izziv raznolikosti. Educa 1995
- Marentič Požarnik, B. (ur.) Konstruktivizem v šoli in izobraževanje učiteljev. CPI FF Ljubljana 2004 (izbrana pogl.)
- Pečjak S., A. Gradišar, Bralne učne strategije. Ljubljana:Zavod RS za šolstvo, 2002
- Peklaj C. s sodel., Sodelovalno učenje - ali Kdaj več glav več ve. DZS, Ljubljana 2001
- Russell P.: Knjiga o možganih. DZS, Ljubljana 1987 (odlomki)
- Rose C., Goll L.: Umetnost učenja. Tangram, Ljubljana1993
Opomba: Dodatna literatura bo predvsem v oporo pri izdelavi seminarskih nalog.
19. Predvideni študijski dosežki:
Znanje in razumevanje:*
- Študent/ka razume pomen glavnih teorij učenja in njihove posledice za učenje in pouk,
- Študent/ka razlikuje pogoje, potrebne za spodbujanje nižjih in višjih oblik učenja ter mišljenja,
- Študent/ka pozna glavne dejavnike učenja in njihovo sovplivanje.
Uporaba:*
- Študent/ka spoznanja o zakonitostih in dejavnikih učenja smiselno uporabi v načrtovanju, izvajanju in vrednotenju raznih učnih situacij (individualnih in skupinskih).
- Študent/ka zna analizirati vzroke učne (ne)uspešnosti pri sebi in pri drugih ter načrtovati strategije pomoči, zlasti na področju učnih in motivacijskih strategij.
- Študent/ka celosten pogled na učenje sovplivanje kognitivnih in nekognitivnih dejavnikov), ob povezovanju s spoznanji drugih predmetov (didaktika, teorija vzgoje…) uveljavlja tudi pri uspešnem inoviranju vzgojno izobraževalnega procesa v raznih okoliščinah.
Refleksija:*
- Študent/ka zna na osnovi meta-analize uravnavati svoj proces učenja,.
- Študent/ka je sposoben/na meta-kognitivne analize raznih učnih situacij in pedagoških izkušenj in k temu navaja tudi druge,
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:
- interaktivna predavanja (z vnaprejšnjo pripravo),
- praktične izkustveno zasnovane vaje (delno povezane s terenskim delom na šolah in drugje)
- seminarske vaje, z (učinkovito) predstavitvijo seminarske naloge
- samostojen študij literature, povezan z razpravo o prebranem (pretežno po metodi LTD)
21. Načini preverjanja znanja:
- Končna ocena bo rezultat 4 5 sestavin:
- sprotni izdelki in sodelovanje – 20%;
- sodelovanje na vajah, z zapisi (refleksije) – 20%;
- seminarska naloga (izdelek in predstavitev) – 20%;
- končni pisni izpit z zagovorom – 40%;
- oddano in pozitivno ocenjeno poročilo o opravljeni praksi.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.*
V skladu z veljavnimi normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Video kamera, predvajalnik
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.*
- 1 habilitiran visokošolski učitelj
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Sprotni in končni vprašalniki za študente; skupna – vzajemna evalvacija (Opomba: evalvacija je za študente hkrati učna situacija, saj je del njihove poklicne opreme).
Učni načrt pripravila: prof. ddr. Barica Marentič Požarnik
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper