Pedagogika
Osnove anatomije, fiziologije in patologije
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Osnove anatomije, fiziologije in patologije
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta (učni načrt pripravil): prof. dr Andrej Cör, dr. med.
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj): 6
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Eukacijske vede
7. Stopnja študijskega programa: 1. stopnja, univerzitetni
8. Obvezni ali izbirni predmet: obvezni
9. Letnik: 1.
10. Semester: 2.
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika | število ur | število KT | Izvaja |
Predavanja (P) | 45 | 1,5 | učitelj |
Seminarji (SE) | 30 | 1 | učitelj ali asistent |
SKUPAJ | 75 | 2,5 |
14. Samostojno delo študenta/-ke (v nadaljevanju študenta):
Oblika | število ur | Število KT |
seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
študij literature in virov (ŠL) | 30 | 1 |
izpit in priprava na izpit (PI) | 45 | 1,5 |
SKUPAJ | 105 | 3,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent
Potrebna so predhodna znanja biologije in kemije (srednješolski nivo).
16. Učni cilji predmeta in kompetence
Cilji:
Predmet je osnoven. Pridobljena znanja bodo tvorila temelj za razumevanje predavanj pri specialnih predmetih, kot so specialna pedagogika , psihologija.
Študent/ka nadgradi srednješolsko znanje o temeljnih zakonitostih zgradbe in delovanja človekovega telesa. Predmet študentu omogoča, da se pri predavanjih seznani z nekaterimi teoretičnimi osnovami tako makroskopske kot tudi mikroskopske zgradbe človekovega telesa in osvoji osnovne principe delovanja posameznih organskih sistemov. V okviru priprave seminarske naloge pa omogoči samostojen in kritičen pregled literature nekaterih predelov telesa, predvsem tistih, pomembnih za njihovo strokovno delo. Na ta način bo seminarka naloga podala tudi osnove za nadaljen raziskovalen pristop.
Splošne kompetence:
Razumevanje osnovnih konceptov znanstvenih izhodišč stroke, ki študenta/-ko usmerjajo k analiziranju in reševanju problemov.
Predmetnospecifične kompetence:
Poleg temelnjih znanj o zgradbi in delovanju človekovega telesa bodo posebnega poudarka deležni predvsem tisti organski sistemi, katerih moteno delovanje ima lahko za posledico težave otrok pri učenju in razumevanju, težave pri gibanju, komunikaciji med vrstniki ter vključevanju otrok v skupino. Zlasti bo poudarek na proučevanju zgradbe in delovanja čutil sluha in vida ter na delovanja centralnega ter perifernega živčevja ter živčno-mišičnih povezav.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine:
Uvod
- nomenklatura v anatomiji, fiziologiji in patologiji
- anatomski položaj in anatomske ravnine
Osnovna zgradba celice in tkiv
- zgradba celice
- zgradba osnovnih tkiv: epitelijska in vezivna tkiva, mišičnina in živčevje
Skelet
- kosti aksialnega skeleta: glava, hrbtenica, prsni koš
- kosti ramenskega obroča in zgornjih udov
- kosti medeničnega obroča in spodnjih udov
- zveze med kostmi
Mišičje
- mišice glave in vratu
- mišice hrbta
- mišice prsnega koša in trebušna prepona
- mišice ramenskega sklepa in mišice zgornjega uda
- mišice spodnjega uda
- fiziologija mišične kontrakcije
Živčevje
- organiziranost in delovanje živčevja
- anatomska organiziranost živčevja
- funkcionalna antomija centralnega živčevja
- funkcionalna anatomija perifernega živčevja
- zaščita centralnega živčevja
- živčno mišične povezave in motorična enota
- sinapse
- višje živčne dejavnosti: zavest, učenje, spomin
Čutila
- splošna čutila: dotik, toplota, mraz, bolečina
- zgradba notranjega ušesa, Cortijevega organa in čutilo za ravnotežje
- fiziologija sluha
- zgradba očesa
- fiziologija vida
Endokrini sistem
- hormoni in njihovo delovanje
- možganski privesek, hipofiza
- ščitnica in obščitnice
- nadledvična žleza
Obtočila
- mali in veliki krvni obtok
- zgradba in delovanje srca
- zgradba in delovanje arterij in ven
- uravnavanje in delovnaje krvnega obtoka
- mezgovnice in limfni organi
Dihala
- zgradba in naloge prevodnega dela dihalne poti
- zgradba respiratornega dela dihalne poti
- volumni v pljučih
- fiziologija dihanja
Prebavila in presnova
- zgradba prebavne cevi in njeni specifični deli
- zgradba in delovanje jetr in trebušne slinavke
- prebava in absorbcija
- presnova in nadzorovanje telesne temperature
Sečila
- zgradba in delovanje ledvic
- sečna izvodila
- fiziologija tvorbe urina
Spolovila
- zgradba in delovanje moških spolovil
- zgradba in delovanje ženskih spolovil
- osnove embrionalnega razvoja in možne kongenitalne anomalije.
Splošna patologija
- celična patologija
- vnetje, regeneracija in reparacija
- obtočne motnje
- kancerogeneza in rak
Specialna patologija
- patološke spremembe v očesu: katarakte, ulceracije, retinopatije in druge motnje vida
- patološke spremembe v srednjem in notranjem ušesu ter motnje sluha
- motnje živčno mišičnega prenosa in miopatije, mišična atrofija in mišična distrofija
18. Literatura:
Osnovna literatura
- Študijsko gradivo – zapiski predavanj
- Štiblar Martinčič, D., Cör, A., Cvetko, E., Marš, T. (2997) Anatomija, histologija, fiziologija. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Medicinska fakulteta, pp.1-192.
Dopolnilna literatura
- Drake, R L., Vogl, W., Mitchell, A. W. M. (2005) Gray's anatomy for students. Elsivier Curchil Livingstone.
- Carola, R., Harley, J. P., Noback, C.R. (1992) Human Anatomy and Physiology. 2. izdaja. New York, London, Sidney, Toronto: McGraw-Hill.
- Damjanov, I. (2006). Pathology for the health Professions. 3. izdaja. Elsivier Curchil.
19. Predvideni študijski dosežki
Študent/ka pozna in razume zgradbo človekovega telesa in njegovo delovanje, s posebnim poudarkom na zgradbi očesa in notranjega ušesa, fiziologiji vida in sluha ter živčno mišičnih povezav in drugih sinapsah. Ustrezno navaja osnovno besedišče predmetnega področja kot znanstvene discipline. Pridobljena znanja uporabi za razumevanje nadgradnjih predmetov.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja
Poleg predavanj tretjina kontaktnih ur obsega problemsko orientirano učenje (POU), ki se zaključi z oddajo seminarske naloge. Teme bodo obsegala področja, kjer bodo študentje teoretično znanje nadgradili s kritičnim ovrednotenjem določenega problema iz prakse. Temo seminarja si izbere študent/ka sam/a iz nabora predlaganih tem in v dogovoru s predavateljem. Pri POU študenti razvijajo svoje jezikovne spretnosti (branje v slovenskem in tujih jezikih, pisanje, govorni nastop), naučijo se poiskati informacije (npr. knjižnica, svetovni splet, specialisti). Za vse aktivnosti povezane s POU dobijo študenti natančna navodila.
21. Uporabljeni načini preverjanja znanja
Pisni obseg seminarske naloge, ki ima predpisane iztočnice, je 1500 do 2000 besed in dolžina ustne predstavitve je 20 minut. Sledijo vprašanja in razprava. Pozitivno ocenjen seminar je obvezen predpogoj za pristop k pisnemu preverjanju znanja. K skupni oceni izpita šteje pisno preverjanje in seminarska naloga. Ocenjevalna lestvica: zadostno 6 (60-67), dobro 7 (68-75), prav dobro 8 (76-83), prav dobro 9 (84-90), odlično 10 (91-100).
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine
V skladu z veljavnimi normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta
Predavalnica z avdiovizuelno opremo
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.
Habilitiran visokošolskih učitelj
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije
- Sprotni razgovori izvajalca predmeta s študenti.
- Anketa študentov ob zaključku izvajanja predmeta.
- Analiza uspešnosti študentov pri preverjanju znanja.
Učni načrt pripravil: prof. dr. Andrej Cör, dr. med.
Novice
20. nov. | Novice
Pogledi v mladinsko književnost Branke Jurca
V Knjižnici Ivana Potrča Ptuj so s simpozijem, na katerem sta sodelovali tudi dr. Barbara Zorman in dr. Vladka Tucovič Sturman z UP PEF, obeležili 110. obletnico rojstva Branke Jurca.
19. nov. | Novice
Novinarsko srečanje ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru
V torek, 19. novembra 2024, je v sejni sobi na UP PEF potekala novinarska konferenca ob 50. obletnici Pedagoške fakultete v Kopru.
15. nov. | Novice
Dan eksperimentov na UP PEF
Dogodki
20. nov. - 22. nov. | Dogodek Koper
Študij v Sloveniji
20. nov. - 2. dec. | Dogodek Koper
Jože Ciuha: Razstava risb in grafik
21. nov. | Dogodek Koper