Obisk dr. Danijele Horvat Samardžija in študenta Matica Matka v Državnem zboru
datum: 19.06.2025
kategorija: Novice
Dr. Danijela Horvat Samardžija in študent predšolske vzgoje Matic Matko, sedaj diplomirani vzgojitelj predšolskih otrok, ki je konec marca uspešno zagovarjal diplomsko nalogo z naslovom Predšolski otroci spoznavajo demokracijo, ki jo je napisal pod mentorstvom dr. Horvat Samardžije, sta se v sredo, 18. junija 2025, odzvala na povabilo dr. Mirjam Bon Klanjšček, predsednice Odbora za izobraževanje, znanost in mladino, na srečanje v Državnem zboru.
Na srečanju sta dr. Bon Klanjšček predala tiskano različico diplomske naloge in ji predstavila ključne ugotovitve izvedene raziskave ter z njo spregovorila nekaj besed o vzgoji za življenje v demokratični skupnosti.
Poudarila sta, da »ta vzgoja ne sme vključevati le pripravo otrok na prihodnost - na demokratično državljanstvo v odraslem obdobju -, temveč mora vključevati zagotavljanje demokratičnih izkušenj že v otroštvu, v vrtcu. Sodobna pojmovanja otroštva so namreč utemeljena na spoznanju, da so otroci že v predšolskem obdobju državljani sedanjih družb, ki zmorejo – seveda v skladu s svojimi zmožnostmi in pogledi na svet – dejavno sodelovati v skupnostih in institucijah. Naloga vrtca mora biti torej ustvarjanje izkušenj demokratičnega življenja in učenja s povečevanjem možnosti izbire in s projekti otrokovega soustvarjanja življenja v vrtcu in skupnosti. Vloga odraslih mora biti pri tem, da spodbujajo otrokovo učenje na način, da mu nudijo izzive, ne pa da ga neposredno poučujejo. Vzgoja in izobraževanje za aktivno državljanstvo namreč ne pomeni absorpcije znanja, temveč pomeni praktično razumevanje, pridobivanje veščin, sposobnosti in stališč.«
Opozorila sta na to, da raziskave kažejo, da »se vzgojiteljice z otroki pogosto igrajo demokracijo, jo simulirajo, pri tem pa pogosto pozabljajo na priložnosti za demokratično vključevanje otrok v vsakdanje življenje v vrtcu, kar potrjuje velik razkorak med demokratično participacijo otrok, ki je visoko vrednotena, a redkeje prenesena v prakse in nakazuje na potrebo po izobraževanju za uporabo ustreznih modelov in pristopov.«
Predstavila sta tudi nekaj primerov dejavnosti, ki ustvarjajo demokratične poti dogovarjanja, ki otrokom zagotavljajo sooblikovanje poteka vsakdana v vrtcu, in potrjujejo mnenja strokovnjakov o tem, »da (1) so otroci že v predšolskem obdobju zmožni razumeti demokratične principe, če jih doživijo skozi konkretne izkušnje; (2) so konkretne demokratične dejavnosti ključne za razvoj samozavesti, socialnih veščin in občutka pripadnosti skupnosti; (3) otroci prek konkretnih demokratičnih dejavnosti razvijajo sposobnost dogovarjanja, iskanja kompromisov in spoštovanja mnenj drugih.«
»Učenje odločanja je pomembna spretnost in osnovna pravica v demokratični družbi. Učenje odločanja v zgodnjem otroštvu ima izredno pomembno vlogo pri oblikovanju demokratične družbe. Način, kako se otroke vzgaja in izobražuje, ima vseživljenjske učinke pri razvoju njihovih vrednot in osebnosti. Če otroci odraščajo v atmosferi medsebojnega spoštovanja v najzgodnejših letih svojega razvoja z vrednotami, kot so biti sposoben deliti, prevzemati odgovornost, biti kritičen, zavzemati se za dobrobit socialnega in naravnega okolja ipd., potem vse to lahko prispeva k oblikovanju demokratičnih vrednot, demokratične družbe,« sta zaključila svoje razmišljanje.
Dr. Bon Klanjšček se je predstavljeno zdelo zanimivo in koristno. Skupaj s kolegicama poslankama je predlagala, da Matic na to temo izvede javno predstavitev za vzgojitelje. Z mentorico dr. Horvat Samardžija nameravata predstavitev izvesti v novem študijskem letu.
Srečanje z dr. Horvat Samardžija in študentom Maticem je dr. Bon Klanjšček predlagala predsednica Državnega zbora, mag. Urška Klakočar Zupančič, ki se je seznanila z vsebino diplomske naloge. V njenem imenu so v njenem kabinetu napisali: "Veseli nas, da se na visokošolskih ustanovah izvajajo raziskovalne in diplomske naloge, ki prispevajo k oblikovanju odgovorne, vključujoče in demokratične družbe, zato ob tej priložnosti iskreno čestitamo študentu Maticu Matku ob uspešnem zagovoru diplomske naloge z vsebino, ki je bila prepoznana, kot izjemno kvalitetna.«
Celotna diplomska naloga je javno dostopna na https://repozitorij.upr.si/Dokument.php?id=30579&lang=slv.
Dogodki
9. jun. - 31. avg. | Dogodek Koper
Poletna dobrodelna akcija pošiljanja razglednic srčnosti
20. jun. | Dogodek Koper
Predstavitev projekta Taktilna slika
21. jun. - 3. jul. | Dogodek Koper