Oblikovanje smernic kakovostne zasnove sodobne šolske arhitekture s ciljem podpore celovitemu trajnostnemu načinu življenja in dela v šoli

Tip projekta: CRP
Koda: V5-2131
Datum začetka: 01.09.2021
Rok za oddajo: 30.08.2023
Financer: Javna agencija za raziskovano dejavnost Republike Slovenije (ARRS), Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije (MIZŠ)
Nosilna organizacija: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za arhitekturo
Sodelujoče organizacije:

Univerza v Ljubljani, Fakulteta za arhitekturo (UL FA);

Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta (UP PEF);

Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport (UL FŠ)

Nosilec/ka: doc. dr. Barbara Horvat
Sodelavke/ci:
  • UL FA: prof. dr. Martina Zbašnik-Senegačnik, doc. Mojca Gregorski, doc. Mitja Zorc, izr. prof. mag. Polona Filipič Gorenšek, asist. dr. Ljudmila Koprivec, Barbara Viki Šubic
  • UP PEF: doc. dr. Barbara Horvat
  • UL FŠ: prof. dr. Ivan Čuk
Povzetek:

Raziskovalni projekt obravnava celostno in interdisciplinarno presojo za podporo celovitemu trajnostnemu načinu življenja in dela v šoli, na podlagi katere bodo oblikovane smernice za kakovostno zasnovo sodobne šolske arhitekture v Sloveniji.

Grajeni prostor šole vpliva na proces učenja, na odnose in kulturo, na povezovanje ali partnerstvo, zato velja v sodobnem pristopu k vzgoji kot tretji vzgojitelj. Zato spada načrtovanje šol med najodgovornejše naloge arhitekturne stroke. Nove funkcije sodobnega šolskega prostora zahtevajo posodobitev smernic za njegovo načrtovanje in oblikovanje. Prostorski normativi terjajo vse večje površine, spodbuja se gibanje, pojavljajo se zahteve po fleksibilno zasnovanih prostorih ter druge zahteve, kot je na primer izboljšanje potresne odpornosti, kar narekuje celovito in interdisciplinarno presojo za oblikovanje smernic za kakovostno zasnovo sodobne šolske arhitekture, v podporo celovitemu trajnostnemu načinu življenja in dela v šoli.

Raziskovalni projekt se celostno osredotoča na proučevanje šolskih stavb na primerih iz tujine in Slovenije. Izveden bo v sodelovanju s strokovnjaki različnih strok, kar zagotavlja interdisciplinarno obravnavo problema in uporabo različnih metod dela.

Osrednje raziskovalne vsebine bodo v prvi fazi projekta usmerjene na oblikovanje izhodišč za analizo, s preučevanjem relevantne literature, z namenom oblikovati merila za izbor referenčnih primerov kakovostne sodobne trajnostne arhitekturne prakse na področju šolske infrastrukture v tujih državah, ki so širše prepoznavne po dosežkih na področju trajnostnega oblikovanja šolskega prostora ter v mednarodnih raziskavah primerljive s Slovenijo po dosežkih znanja. V tej fazi je cilj oblikovati merila za analizo izbranih objektov ter izvedba usmerjenih intervjujev s tujimi (en del) in domačimi uporabniki (dva dela). Analiza kakovostnih primerov sodobne trajnostne arhitekturne prakse v tujih državah bo obsegala pregled normativnih dokumentov, izvedbo usmerjenih intervjujev z uporabniki z analizo ter sistematično pridobivanje podatkov o objektih s kvantitativno in kvalitativno analizo gradiva. Vrednotenje referenčnih objektov bo izvedeno po merilih, disciplinarno in interdisciplinarno, s poudarki na vzpostavitvi arhitekturne zasnove vključujočega prostora, integraciji elementov telesne vzgoje v šolski vsakdan, potresni odpornosti šolskih objektov, s ciljem možnosti prenosa rešitev v slovensko prakso, ki bi podprla celovitejši trajnostni način življenja in dela v šoli.

V okviru raziskovalnega procesa se bo pripravil interdisciplinarni posvet z analizo rezultatov in vrednotenjem, s ciljem opredelitve osnovnih elementov in oblikovalskih načel zasnove sodobne trajnostne šole. V zaključni fazi se bodo oblikovane arhitekturne smernice oziroma priporočila za oblikovanje sodobne trajnostne šole v Sloveniji, s poudarki na vzpostavitvi arhitekturne zasnove vključujočega prostora, integraciji elementov telesne vzgoje v šolski vsakdan ter splošnih priporočilih za potresno odpornost šolskih objektov za pomoč in usmeritev šolam, oblikovalcem in investitorjem pri manjših in večjih intervencijah v šolski prostor, pri prenovah obstoječih in zasnovah novih šolskih objektov. V zaključni fazi bo izvedena diseminacija neposrednih rezultatov raziskovalnega projekta, ki bodo predstavljeni na razstavi.

 

Raziskovalni problem

Šole so bile od nekdaj svojevrsten odraz družbe, stopnje njenega razvoja in ekonomije, v kateri je delovala. Družbene, ekonomske in tehnološke spremembe 21. stoletja pomenijo reformo izobraževalnega sistema, kar zahteva uvajanje novosti na področju pedagogike in snovanja sodobnih šolskih stavb. Zato so v mednarodnem prostoru prepoznane 'trajnostne' zasnove šol, z veliko stopnjo fleksibilnosti za vzpostavljanje drugačnih medsebojnih povezav, pilotni projekti za analizo, raziskovanje ter prenos ugotovitev v domačo prakso. Pomen celovite kakovosti prostora in arhitekture vzgojno izobraževalnih stavb (na nivoju države, investitorja, upravljavca in uporabnika) je pri nas zanemarjen predvsem zaradi nizke kulturne ozaveščenosti družbe in odsotnosti nacionalnih dokumentov, zakonov, predpisov in pravilnikov, ki bi to področje regulirali. S ciljem izboljšati posege in gradnjo ter delovanje šol v prihodnje, je ključno na formalnem in normativnem nacionalnem nivoju uveljaviti interdisciplinarni pristop, za določitev načel oblikovanja in smernic za zasnovo sodobne 'trajnostne šole', kot podporo celovitemu trajnostnemu načinu življenja in dela v šoli.

Šolske stavbe v uporabi so v Sloveniji nastajale, se posodabljale in dograjevale skozi čas, kar se odraža v njihovem prostorskem in tehničnem stanju. Pri načrtovanju in gradnji jim je bila namenjena velika pozornost, vendar nekdanje tehnične rešitve in normativi večinoma ne ustrezajo več aktualni regulativi.

 

Metode dela

  • V uvodnem delu raziskave bo na osnovi študije in analize sodobne teorije o učnem prostoru opravljen teoretični prikaz aktualnega stanja in ugotovitev na obravnavanem področju. Študija bo opravljena ločeno za področje arhitekture, pedagogike in telesne vzgoje. Ključne ugotovitve, ki bodo služile kot podlaga za nadaljnje raziskovanje, pa bodo sintetizirane.

Osrednji del projekta bo obsegala deskriptivna (ne-eksperimentalna) raziskava sestavljena iz več korakov oz. sklopov:

Analiza in vrednotenje arhitekturne zasnove po dejavnikih kakovosti na izbranih primerih šolskih stavb iz tujine

B.1 Oblikovanje meril za izbor referenčnih držav in objektov, ki bodo predmet analize, oblikovana bodo na osnovi ugotovitev iz uvodnega teoretičnega dela raziskave.

B.2 Oblikovanje meril za analizo in vrednotenje objektov. Merila bodo oblikovana na osnovi ugotovitev iz uvodnega teoretičnega dela raziskave.

B.3 Pridobivanje podatkov o objektih

B.4 Urejanje podatkov o objektih in priprava podatkov za analizo

B.5 Analiziranje podatkov o objektih po dejavnikih kakovosti in vrednotenje na osnovi meril

Intervjuji z uporabniki izbranih objektov v tujini in izbranih osnovnih šol v Sloveniji Interdisciplinarni posvet Sinteza smernic

 

Pomen projekta

Projekt bo omogočil sodelovanje različnih strok, ki delujejo na področju izobraževanja, predvsem v sklopu arhitekture šol ter njihove (upo)rabe. Raziskovalna ekipa je izrazito interdisciplinarna, tako na področju vsebin kot tudi na področju raziskovalnih in aplikativnih rezultatov, saj vključuje tudi raziskovalce, ki so dejavni na aplikativnem področju, v konkretnem primeru pri načrtovanju stavb.

Smernice za zasnovo šolskih stavb bodo predstavljale pomemben strokovni in znanstveni doprinos pri povezovanju znanj, saj bodo v projekt vključena tudi znanja drug strok, ki jih navajamo v izhodiščih projekta. V času, ko se pedagogika srečuje s sodobnejšimi prostorskimi koncepti vzgoje in poučevanja, je pred stroko velik izziv, kako omenjene posodobitve izvajati skladno s prepoznanimi kvalitetami preteklosti in skladno z dognanji mednarodnih izkušenj. Projekt bo imel zaradi svojega interdisciplinarnega pristopa velik doprinos tudi pri razvoju pedagoške stroke, ki bo imela z bolj sodobnim in prilagodljivo oblikovanim šolskim prostorom več možnosti za izvajanje raznolikih pedagoških pristopov.

 

Pričakovani rezultati

Neposredni rezultat raziskave bo: 1) Koncept priročnika za prepoznavanje in udejanjanje razvojnih potencialov mest in mestnih območij 2) Okrogla miza / posvet s predstavitvijo rezultatov raziskovalne naloge, 3) Brošura z glavnimi rezultati zbiranja podatkov zbranih z anketami in intervjuji (spletna objava v pdf obliki); ter 4) Publikacije in članki, aktivno predstavljanje rezultatov projekta raziskovalni skupnosti; s predstavljenimi posameznimi elementi poteka raziskave in ključnimi ugotovitvami ter pripadajočim pregledom posameznih sklopov raziskave.

Z vzpostavitvijo podpornih metod in kazalnikov ter prepletom ekonomskih, okoljskih in socialnih vidikov za opredelitev ukrepov urbanega razvoja, in opredelitev prioritetnih področij za spodbujanje in financiranje urbanega razvoja, lahko v prihodnje predvidevamo uresničevanje zastavljenih prioritet prostorskega razvoja v Sloveniji, ki so: »enakovredna vključenost Slovenije v evropski prostor, policentrični urbani sistem in regionalni prostorski razvoj, kakovostni bivalni pogoji, vitalna in urejena mesta, usklajen razvoj širših mestnih območij, povezan in usklajen razvoj prometnega in poselitvenega omrežja ter izgradnja gospodarske javne infrastrukture, vitalnost in privlačnost podeželja, krepitev prepoznavnosti kakovostnih naravnih in kulturnih značilnosti krajine ter prostorski razvoj v območjih s posebnimi potenciali in problemi« (MOP, Sektor za strateški prostorski razvoj, vir ...več). Ugotovitve raziskave (predstavljene v priročniku) bodo imele, poleg znanstvenih tudi izrazito aplikativne rezultate, ki bodo lahko uporabni za izboljšanje procesov izvajanja razmer na področju prenove, načrtovanja in gradnje v mestih v okviru financiranja ukrepov urbanega razvoja.

 

 

Vir: https://www.fa.uni-lj.si/raziskovalni-projekt/oblikovanje-smernic-kakovstne-zasnove-sodobne-solske-arhitekture-s-ciljem-podpore-celovitemu-trajnostnemu-nacinu-zivljenja-in-dela-v-soli/

 

Povezava do Sicris-a.

icon open book

Novice

14. maj. | Novice

Zaključek naravoslovnih in matematičnih delavnic

Tudi v šolskem letu 2023/2024 so na UP PEF potekale naravoslovne in matematične delavnice za otroke od 1. do 3. razreda.

13. maj. | Novice

Obisk študentov predšolske vzgoje z Dunaja

V okviru Erasmus+ projekta DivA, katerega glavni namen je oblikovati model sodelovanja med visokošolskimi institucijami iz različnih držav, na osnovi katerega bodo partnerji lahko usposabljali učitelje za poučevanje v večjezičnih in večkulturnih okoljih, je Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem gostila študenta Pädagogische Hochschule Wien iz Avstrije.

10. maj. | Novice

Študentka Nika Šardi prejemnica priznanja

Nika Šardi je prejemnica bronasto priznanje za uspeh na tekmovanju za Mednarodni matematični kenguru.

icon arrow more

Dogodki